Synpunkter och klagomål

Har du synpunkter eller klagomål på våra verksamheter? Berätta gärna det för oss! Det ger oss en chans att bli bättre.

Enligt skollagen ska det finnas rutiner för att ta emot och utreda synpunkter och klagomål.

Här kan du läsa hur du kan gå tillväga om du inte är nöjd.

Prata med personalen
Vänd dig i första hand till den personal som är berörd. Om du inte blir nöjd kan du prata med förskolechefen eller rektorn. Känner du dig fortfarande inte nöjd kan du kontakta barn- och utbildningschefen.

Skicka klagomål
Skulle du inte bli nöjd efter att ha pratat med personalen kan du : 

1.  använda webbformuläret

2.  mejla in ditt klagomål till bun@habokommun.se

3.  skicka dina synpunkter med vanlig post till
     Barn- och utbildningsförvaltningen
     Box 211
     566 24  HABO

Vad händer sedan?
Om du använder dig av webbformuläret eller om du skickar via e-post kommer du att få en bekräftelse på att vi har mottagit ditt klagomål. Därefter skickas det vidare till den som är ansvarig för det som ditt klagomål handlar om.

Ditt klagomål blir registrerad som en inkommen handling och därmed offentlig. Om du väljer att vara anonym kommer vi inte att kunna ge dig en återkoppling.

När den ansvarige har bemött ditt klagomål kommer du att bli kontaktad. Det är då viktigt att vi har fått kontaktuppgifter av dig. Dina personuppgifter behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.

Hur lång tid tar det?
När ditt klagomål har tagits emot och registrerats är vår ambition att du ska få ett snabbt svar, helst inom en vecka. I semestertider kan det ta längre tid. I vissa fall kan ett klagomål vara komplicerat eller av annat skäl kräva längre tid för oss att undersöka.