Kärnekullaområdet med blommande rapsfält

Kärnekulla - Habos nya stadsdel

På området Kärnekulla, precis vid södra infarten till Habo, byggs det som kommer att bli kommunens nya stadsdel med handel, skola och uppemot 700 bostäder.

Bostäder, handel och ny skola

På området planeras för bostäder, livsmedelsaffär, restaurang och skrymmande handel, samt skola, förskola och idrottshall. Det är den privata exploatören Tosito AB som bygger bostäderna och handelsområdet medan kommunen står för skolan, förskolan och idrottshallen.

Rondellerna byggs om

För att området ska kunna anslutas till de befintliga vägarna Bränningeleden och väg 195 byggs Kråkerydsrondellen och Sjogarpsrondellen om med ytterligare varsitt ”ben”. Trafikverket ansvarar för detta. Trafikverket har byggt en gång- och cykelport under Bränningeleden, så att man smidigt ska kunna ta sig till området på andra sätt än med bil. Tunneln är färdig men arbeten runt omkring kvarstår. Likaså kvarstår beläggning i Sjogarpsrondellen samt på Bränningeleden. Det kommer att utföras under våren 2022.

Parallellt med att det byggs på själva området kommer kommunen rusta upp cykelvägen längs Kärnekullavägen och även dra nytt vatten och avlopp dit.

Mer information

På kommunens webbplats kommer vi lägga ut uppdatering om sådant som påverkar dig som kommuninvånare, t ex avstängda vägar och omledning av trafik. Här kan du också läsa om områdets detaljplan och så småningom kommer vi att presentera mer information om den nya förskolan och skolan. Vill du ha mer information om bostäderna eller den kommande handeln på området hänvisar vi till Tosito AB.

Preliminär tidplan:

• Rivning av befintliga byggnader och anläggning av bygginfart
  • Anläggande av gata 1 påbörjas
  • Byggnation av kvarter 12  och kvarter 3 påbörjas

• Ny gång- och cykelväg längs Kärnekulla vägen
  • Ombyggnation av rondellerna
  • Byggnation av förskola och skola påbörjas

• Inflyttning i kvarter 12 (höghuset) och kvarter 3 (radhusen).
  • Skrymmande handel
  • Livsmedelsbutik öppnar (våren)
  • Under våren pågår markarbete grundarbete för skola och förskola samt uppstart av bygget av sporthallen
  • Träd kommer under våren att planera i gaturummen