Grafiska ikoner om att spola rätt i toaletten.

Spola rätt - var rädd om vårt vatten och avlopp

19 november är det världstoalettdagen och vi vill uppmana dig att tänka på vad du spolar ner i toaletten.

Flera områden i kommunen drabbas av fulspolningar vilket orsakar stopp i ledningsnät, pumpar och reningsverk som leder till stora kostnader och skada på miljön. De områden där kommunen har störst problem är Kråkeryd och Fiskebäck.

Spola bara ner kiss, bajs och toalettpapper i toaletten. Släng allt annat i papperskorgen, till exempel servetter, tops, bomullsrondeller, bindor, tamponger, blöjor, hår, tandpetare med mera. Då blir det inte stopp i din toalett och vi kan rena vattnet ännu bättre i våra anläggningar.

Kommunen tar gärna emot studiebesök på reningsverket. Skolklasser, företag och grupper på minst 10 personer är välkomna. För att boka en tid kontakta Uriah Funaro som är arbetsledare på reningsverket. uria.funaro@habokommun.se, 036-442 84 24.