Bestämmelser för arbete på väg
- Före arbetets start skall det finnas en granskad TA-plan som är tillåten för användning. Ansökan om detta görs hos Habo kommun i god tid, dock minst 10 arbetsdagar före planerad arbetsstart.
- En granskad TA-plan, tillåten för användning, är en principiell överenskommelse mellan väghållningsmyndigheten och utföraren av ett vägarbete. Utmärkningsansvarig ska se till att TA-planen anpassas efter de faktiska förhållandena på platsen.
- Om en granskad TA-plan, tillåten för användning, ändras krävs ny granskning av Habo kommun. Om ändring gäller placering av vägmärken som kräver formella beslut, som hastighetsnedsättning, omkörningsförbud med flera, ska även detta anmälas till Habo kommun, som utfärdat beslutet.
- Trafikanordningsplan skall tydligt visa hur trafiken leds förbi arbetsplatsen och ska innehålla nödvändiga trafikanordningar och deras placering. Den ska vara anpassad efter verkligt förhållande på platsen. TA-planen ska medverka till att skapa en säker och tydlig miljö för både personalen som arbetar på vägen och för samtliga trafikanter, såväl fordonsburna som gående och funktionsnedsatta.
- Granskad TA-plan ska alltid finnas på arbetsplatsen.
- För återkommande driftsarbeten kan en generell plan sökas årligen.
- Alla som jobbar med gator och vägar skall ha kompetens motsvarande minst Trafikverkets krav nivå 1. Detta gäller även praktikanter och feriearbetare
- Förare av fordon och maskiner ska ha kompetens motsvarande minst nivå 2.
- Utmärkningsansvarig ska ha kompetens motsvarande nivå 3A alternativt utmärkningsansvarig om utbildningen fortfarande är giltig. Även BAS- P/BAS-U bör ha denna kompetens.
- Giltighetstiden för utbildningarna är densamma som Trafikverket har som krav på sina entreprenörer.
- Arbeten i trafikmiljö ska ha avstängningar i nivå motsvarande Trafikverkets krav. Utrustningen skall ha samma standard som krävs för att få arbeta på Trafikverkets vägar.
- För trafikledning förbi en arbetsplats ska X3 markeringsskärmar för sidohinder användas. Dessa ger en bättre köranvisning för trafikanten, särskilt i mörker, än ex grindar. För tvärgående avstängning ska X1 markerings pil eller X2 markeringsskärm för hinder användas. X1 får inte leda över trafiken till ett körfält med mötande trafik. Trafik bör inte heller ledas över spärrområden.
- Längden på en buffertzon ska vara halva ordinarie hastigheten i m + 10 m, det vill säga vid en ordinarie hastighet 50 km/h blir buffertzonen 50/2+10=35 m. Inom tätort kan det vara svårt att skapa tillåten längd. I dessa fall skall buffertzonen vara så lång som möjligt som de faktiska förhållandena på platsen medger, men längden på buffertzonen får inte understiga 5 meter.
- Vid arbete med skylift på Habo kommuns gator krävs skyddsfordon som avstängning vid alla hastigheter. Inget tungt skydd krävs vid dessa arbeten då verklig hastighet är 60 km/h eller lägre och årsdygnstrafik (ÅDT) är lägre än 4000 fordon. Åtgärder ska vidtas för att hindra anordningen från att välta, glida eller förflyttas oavsiktligt. Personlig fallskyddsutrustning ska användas.
- Arbeten i trafikmiljö ska ha avstängningar i nivå motsvarande Trafikverkets krav. Utrustningen ska ha samma standard som krävs för att få arbeta på Trafikverkets vägar.
- För trafikledning förbi en arbetsplats ska X3 markeringsskärmar för sidohinder användas. Dessa ger en bättre köranvisning för trafikanten, särskilt i mörker, än ex grindar. För tvärgående avstängning ska X1 markerings pil eller X2 markeringsskärm för hinder användas. X1 får inte leda över trafiken till ett körfält med mötande trafik. Trafik bör inte heller ledas över spärrområden.
- Längden på en buffertzon ska vara halva ordinarie hastigheten i m + 10 m, det vill säga vid en ordinarie hastighet 50 km/h blir buffertzonen 50/2+10=35 m. Inom tätort kan det vara svårt att skapa tillåten längd. I dessa fall skall buffertzonen vara så lång som möjligt som de faktiska förhållandena på platsen medger, men längden på buffertzonen får inte understiga 5 meter.
- Vid arbete med skylift på Habo kommuns gator krävs skyddsfordon som avstängning vid alla hastigheter. Inget tungt skydd krävs vid dessa arbeten då verklig hastighet är 60 km/h eller lägre och årsdygnstrafik (ÅDT) är lägre än 4000 fordon. Åtgärder ska vidtas för att hindra anordningen från att välta, glida eller förflyttas oavsiktligt. Personlig fallskyddsutrustning ska användas.
- Samtliga som arbetar ute i trafikmiljö ska bära tillåten varselklädsel som är tydligt märkt och uppfyller kraven enligt EN 471 klass 3. Vid förhållanden som ger dålig sikt, ex dimma, dis och mörker skall även varselbyxa i lägst klass 2 med lågt sittande reflexer användas.
- Vakt ska ha särskild varseljacka med lång ärm och uppfyller kraven enligt EN 471 klass 3. På fram- och baksida skall jackan ha texten ”VAKT” (centrerad.) Texten ska vara skriven med versaler och minst 80 mm hög.