Colours of Habo

"En bild på en detalj, en plats eller en person kan säga så mycket. Det kan skapa en känsla inombords, en värme kopplat till ett minne, en längtan, en saknad eller kanske bara något att vila ögonen på."

Igår släpptes boken Colours of Habo. Ett projekt som initierades hösten 2016 men har sin upprinnelse i den marknadsplan som togs fram för Upplev Habo redan våren 2014. Syftet med Instagramkontot @visithabo är att visa upp en bild av Habo som inte på något sätt är glorifierad utan visar alla väder, årstider och vinklar.

”Att bilderna sedan skulle få ett liv utanför Instagram kändes naturligt och som på ett roligt vis att tar den digitala världen över till den analoga. ” Det säger Anna Österlund som är koordinator för Upplev Habo och som till vardags driver bolaget Placebrander som hjälper platser runtom i Sverige med marknadsföring och utveckling. 

Boken har formgetts av Joakim Nådell, som med fria tyglar fick uppdraget att skapa en fotobok utöver det vanliga. Förutom de olika formaten på bilderna som förekommer i boken finns även en medelfärg utvunnen och utsatt med såväl pantone som ncs-skala. ”Det är som en open source-lösning i bokform. Nu kan alla måla med Habo´s färger! Att boken dessutom heter Colours of Habo men har helvitt omslag är en kul och ironisk twist”

 Samtliga bilder är tagna av Jonas Anhede som idag har ansvaret för @visithabo samt också det prestigefyllda uppdraget att styra @visitsweden. Jonas har en förmåga att förmedla en känsla i sina bilder från melankoli till eufori. Och Thomas Lundh, Kultur- och fritidschef på Habo kommun uttrycker Jonas konstnärskap enligt följande. ”Killen har möjligheten att se något vackert i vardagsobjekten runtomkring sig, han ser något jag själv aldrig skulle upptäcka på platser jag ändå ofta besöker.”

 Boken kommer att finnas till försäljning hos ett antal olika butiker i Habo med omnejd samt online på

http://coloursofhabo.tictail.com