Nedskräpning
Det är förbjudet att skräpa ned utomhus. Detta gäller ute i naturen, på allmän plats, inom bebyggda områden samt privata tomter.
Nedskräpning innebär att skräp som till exempel glas, papper, engångsgrillar, fimpar, byggavfall, möbler, skrotbilar och hemelektronik har lämnats på fel plats.
Den som har skräpat ner kan få ett föreläggande att städa efter sig från miljöförvaltningen. Dessutom kan ärendet hamna hos polis- eller åklagarmyndighet om det finns misstanke om brott.
Vad är nedskräpning?
Nedskräpning innebär att skräp har lämnats på fel plats. Nedskräpning kan påverka miljön och människors hälsa. Farliga ämnen kan läcka ut. Djur och människor kan skadas. Det kan vara fult och störande.
En uttjänt bil
En uttjänt bil får inte överges eller förvaras på ett sätt så att den är en risk för människors hälsa eller miljön. Skrotbilen betraktas som farligt avfall så länge den innehåller vätskor och komponenter som är skadliga för miljön, exempelvis bly, kvicksilver och oljor. Den som äger bilen är ansvarig.
Att ställa en skrotbil som läcker farliga vätskor och ämnen är ett miljöbrott.
Vem ska jag kontakta om jag vill klaga på nedskräpning?
- Kontakta i första hand den som skräpat ner, om du vet vem det är.
- Kontakta polisen vid omfattande nedskräpning, telefon 114 14
- Nedskräpning vid återvinningsstationer anmäls via Sveriges avfallsportal på webbplats sopor.nu Länk till annan webbplats..
- Vid nedskräpning i anslutning till väg ska väghållaren kontaktas. Kontakta kommunen om du är osäker på vem som är väghållare.
- Om en tomt eller yta är nedskräpad med till exempel fordon, oljefat eller hushållsavfall ska det anmälas till kommunen.
Växel och reception
Vi svarar på frågor om kommunens service och verksamhet, ring eller skicka e-post till oss.
E-post: info@habokommun.se
Telefon: 036-442 80 00