Ansvar för inomhusmiljö
Det är fastighetsägaren som är ansvarig för inomhusmiljön och för att åtgärda eventuella problem.
En bostad ska:
- Ge tryggt skydd mot värme, kyla, drag, fukt, buller, radon, luftföroreningar och andra liknande störningar.
- Ha tillfredsställande luftväxling genom anordning för ventilation eller på annat sätt.
- Ge tillräckligt dagsljus.
- hållas tillfredsställande uppvärmt.
- Ge möjlighet att underhålla en god personlig hygien.
- Ha tillgång till vatten som är säkert och räcker till dryck, matlagning, personlig hygien och andra hushållsgöromål.
Om du känner besvär och misstänker att det är byggnaden du bor i som är orsaken till besvären ska du i första hand kontakta fastighetsägaren.
Om du inte får hjälp
Får du som boende inte gehör för dina klagomål vare sig det gäller din hyresbostad eller kringliggande verksamheter kan du vända dig till miljöförvaltningen. Miljöinspektören utför då en första utredning och bedömer besvärens omfattning. För att miljöförvaltningen ska kunna handlägga ärendet måste besvären som du upplever utgöra en hälsorisk.
Det är hyresvärdens eller verksamhetsutövarens ansvar att visa för miljöförvaltningen att dina besvär inte orsakas av problem i fastigheten.
Växel och reception
Vi svarar på frågor om kommunens service och verksamhet, ring eller skicka e-post till oss.
E-post: info@habokommun.se
Telefon: 036-442 80 00