Temperatur

Rekommenderad temperatur inomhus är mellan + 20-23 grader.

Ett inomhusklimat som är eller upplevs som kallt, varmt eller dragigt kan påverka människans hälsa och vid vissa nivåer kan det bedömas som olägenhet.

Det är fastighetsägaren eller verksamhetsutövaren som är skyldig att göra de undersökningar som behövs och åtgärda eventuella brister.

Miljöförvaltningen använder följande riktvärden för att bedöma om det finns risk för olägenhet:

  • Luftens temperatur under 18º C (för känsliga grupper 20º).
  • Luftens temperatur över 24 º C (sommartid över 26º C).

Om du som hyresgäst upplever obehag på grund av felaktig temperatur eller drag ska du alltid ta kontakt med fastighetsägaren.

Får du inte gehör för dina klagomål kan du kontakta miljöförvaltningen för att få råd och hjälp.

Kontakta oss

Växel och reception

Vi svarar på frågor om kommunens service och verksamhet, ring eller skicka e-post till oss.