Nedtagning av träd

Vill du att ett träd på kommunal mark ska tas ner? Här kan du läsa om hur vi bedömer sådana önskemål och vilka kriterier som ligger till grund för beslut.

Om du vill att vi ska ta ner ett träd på kommunal mark, så gör vi först en bedömning enligt följande kriterier:

  • trädets kondition, finns det en riskfaktor
  • trädets ekologiska, estetiska värde
  • trädets betydelse för området, vilken funktion fyller det
  • trädsort
  • ålder och storlek
  • stod trädet där när fastigheten byggdes/köptes

Därefter beslutar vi om trädet ska tas ner, stå kvar eller bara beskäras.

Vi tar inte ner träd för att:

  • De skuggar din tomt och/eller bostadshus.
  • De tappar löv, barr, frön med mera på din tomt.
  • De orsakar dålig tillväxt på din tomt.
  • De stör parabolantenner eller annan teknisk utrustning.

När ett område har röjts färdigt körs virket och riset ut. Ibland måste vi vänta på att marken ska frysa till eller torka innan allt kommer bort och det är för att minska på markskadorna. En del ris lämnas kvar för att gå tillbaka till jorden som näring. Ibland lämnas ett träd kvar på marken och ett dött träd kan få stå kvar om det inte är farligt. Här kommer svampar och en massa insekter att frodas, en viktig länk i naturen.

Därför behövs träden

  • Träd ger kontrast mot byggnaders geometriska former, träden binder samman byggnader och natur.
  • Är rumsbildande.
  • Är landskapsbildande.
  • Ger en lugn och trivsam miljö och en grönska i omgivningen.
  • Ger skugga, sänker temperaturen och är luftcirkulerande. Träd är klimatförbättrare.
  • Träden är ljuddämpande och hjälper oss att minska buller från till exempel trafik och industri.
  • Träd är stoftbindande och luftförbättrande, vilket ger oss syre.
  • Träd ger skydd mot jorderodering, vind, regn och snödrev.
  • Träd ger skydd mot insyn.

Kontakta oss

Växel och reception

Vi svarar på frågor om kommunens service och verksamhet, ring eller skicka e-post till oss.