En hand som håller en blå penna och skriver i ett block.

Platsens författare

Är du mellan 15 och 18 år och vill arbeta som författare? Ansök till platsens författare 2024.

Vi erbjuder tre ungdomar från Habo möjlighet att under tre veckor arbeta som författare. Du får handledning av verksamma författare. En text av varje författare sammanställs sedan i en antologi som presenteras under SmåLit 2025. Du kommer jobba med ett eller två skrivprojekt, ett på temat Viktor Rydberg samt ett valfritt (frivilligt). Du får samma ferielön som andra anställda feriearbetare i Habo kommun.

Var

Habo bibliotek.

När

17 juni–5 juli 2024, 4 timmar om dagen.

Vad som förväntas av dig

1. Du arbetar med en reaktion på ett lokalt författarskap (Viktor Rydberg). En reaktion kan vara en novell, dikt, ett kåseri eller liknande.

2. Du arbetar med ett personligt skrivprojekt (frivilligt).

3. Att du låter ett av dina skrivprojekt vara med i antologin som presenteras under SmåLit 2025.

Skicka din ansökan till biblioteket@habokommun.se.

Sista ansökningsdag är 2 maj.

Vid frågor kontakta Habo bibliotek på biblioteket@habokommun.se eller 036-442 80 20.

Bakgrund

Platsens författare är en satsning av Region Jönköpings län – Utbildning och kultur och arrangeras av Habo kommun, Jönköpings litteraturhus, Tabergsådalens kulturhus, Fritiof Nilsson Piraten sällskapet, Kultivera, Isaberg förlag, Tranås kommun och ABF Mullsjö.

Läs mer om projektet på Regionens webbplats.