Hur du överklagar

Är du missnöjd med ett beslut som byggnadsnämnden har fattat kan du överklaga det. Överklagandet ska vara skriftligt.

I ditt överklagande beskriver du varför du anser att beslutet är fel och hur du vill att beslutet ska ändras. Om du har handlingar eller annat som stödjer din uppfattning kan du bifoga dem.

I överklagandet anger du följande information:

  • vilket beslut du vill överklaga (ange datum för beslut och diarienummer/ärendenummer),
  • varför du vill att beslutet ska ändras och vilken ändring du önskar, samt
  • de skäl, eventuella handlingar eller annat material som du åberopar
  • dina kontaktuppgifter så som namn, e-postadress, postadress och telefonnummer
  • om ett ombud, till exempel en advokat, företräder dig ska du bifoga en fullmakt i original. Den ska innehålla ombudets namn, postadress och telefonnummer.

Så lämnar du in ditt överklagande
Överklagandet ska vara ställt till Länsstyrelsen i Jönköpings län, men skickas till Byggnadsnämnden i Habo kommun via e-post eller brev.

bygg@habokommun.se

Habo kommun, Byggnadsnämnden
Box 212
566 24 Habo

Tid för överklagande
Byggnadsnämnden kontrollerar att ditt överklagande kommit in i rätt tid. Om du delgivits beslutet ska överklagandet komma in till byggnadsnämnden senast tre veckor från den dag då du tog del av beslutet. Om du inte delgivits beslutet ska överklagandet komma in till byggnadsnämnden senast fyra veckor från den dag beslutet kungjordes i Post- och Inrikes Tidningar.

Ombud kräver fullmakt
Om ett ombud, till exempel en advokat, företräder dig ska du bifoga en fullmakt i original. Den ska innehålla ombudets namn, postadress och telefonnummer.