Benny Honkala, Anna Johansson och Sven-Olov Kronaas.
Benny Honkala, grundare och vd, Anna Johansson, produktionsansvarig, och Sven-Olov Kronaas, ny ägare av BH Svets.

Företagsintervju: BH Svets

Efter att ha drivit BH Svets i drygt 20 år säljer Benny Honkala sitt företag till Tidbecks. Tillsammans med företagets nya ägare, Sven-Olov Kronaas, berättar Benny om företagets historia, dagens utmaningar och framtiden som dotterbolag till Tidbecks.

BH Svets är ett Habo-företag som har funnits i strax över 20 år. 2002 startade Benny Honkala företaget som är uppkallat efter honom själv – Benny Honkala Svets. Företaget startade på Hjovägen men flyttade 2006 till sina nuvarande lokaler på Industrigatan 14.

I fikarummet på Industrigatan 14 sitter Benny och berättar om BH Svets. Vid sin sida har han Anna Johansson, som ansvarar för planering, produktion, kvalitet och administration på företaget. På plats är också Sven-Olov Kronaas som är ny ägare av företaget.

Sven-Olov är vd på företaget Tidbecks i Ljungsarp i Tranemo kommun som för några månader sen köpte BH Svets. Numera är BH Svets ett dotterbolag till Tidbecks och Benny är anställd som vd på företaget. Han har kvar sitt ansvar och fortsätter driva BH Svets på samma sätt som tidigare. 

– Personalen har varit nöjda med vår nya ägare. De kände till Tidbecks sedan innan då vi gjort jobb för dem tidigare. Första gången vi gjorde ett jobb för dem var redan för 20 år sedan, berättar Benny.

Många olika typer av kunder

När Benny får frågan om vad de gör på BH Svets har han ett tydligt svar.

– Vi svetsar. Punkt. Det är det vi gör, säger han.

Han berättar att de har två svetsrobotar och att de svetsar i alla material. Den största kundkretsen är fordonsindustrin men de har en stor blandning av olika typer av kunder, de har även kunder inom livsmedelsindustrin och pappersindustrin till exempel.

– Det är en stor bredd på branscherna som vi jobbar åt. Det är många olika branscher vilket ger oss många ben att stå på, säger Benny.

Kunderna är återkommande och kommer i första hand från platser i närheten av Habo, oftast inom en radie på tio mil.

– Det är viktigt för oss att kunden kommer tillbaka och det gör de så länge vi sköter oss och sköter kvalitet och leveranssäkerhet, berättar Benny.

Fått många kunder via kontakter

Benny berättar att han för 20 år sedan startade en hemsida för företaget, men att han sedan dess inte har rört den.

– Jag har inte behövt använda mig av hemsidan. Jag har aldrig behövt sälja in mig, företag söker sig hit, säger han.

Många av kunderna har han fått tack vare kontakter. Under åren har han lärt känna mycket folk och skaffat sig ett stort kontaktnät. Kontaktnätet har hjälpt honom att få många av sina kunder och var till stor hjälp under pandemin.

– Pandemin var jättetuff och vi fick stänga ner tre dagar i veckan. Jag fick hyra ut mig till ett annat företag under sex månader för att få in pengar. Tack vare en kontakt fick jag en ny kund som gjorde att vi kom igång igen fortare, berättar Benny.

Har haft mycket att göra

Sedan pandemin har det gått väldigt bra för BH Svets. De har haft så mycket att göra så att de har behövt tacka nej till jobb för att de inte har haft tid att hjälpa dem.

– Ja, ni tackade ju nej till stora jobb från Tidbecks under tre år, säger Sven-Olov och tittar på Benny.

– Det är bättre att ha lite färre kunder, som är nöjda, än att ha många kunder som är missnöjda, säger Benny.

Sven-Olov och Benny pratar om att de tror att 2024 kommer bli ett tuffare år till följd av inflationen och de höga elpriserna.

– Jag har redan fått skicka hem två av vår inhyrda personal, men det känns som att det börjar stabilisera sig lite nu, så jag tror att det här kan bli mer av ett normalår. De senaste åren har vi ju haft extremt mycket att göra, säger Benny.

Att hitta kompetens är en utmaning

De senaste åren har Benny jobbat aktivt med att hitta kompetens. Det här gör han till exempel genom att sitta med i yrkeshögskolans styrelse. 

– Den stora utmaningen vi har i dag är att få tag i kompetent personal. Det är jättesvårt, berättar han.

Han tycker att det är viktigt att fånga upp ungdomar redan när de ska söka in till gymnasiet. Han vill jobba för att motverka industrins dåliga rykte genom att låta elever i högstadiet komma på studiebesök hos BH Svets för att de ska se hur det faktiskt är.

– Det finns mycket okunskap om industrijobb och branschen har fått dåligt rykte. Många tror att det är dåligt betalt och att det inte finns någon möjlighet för utveckling, men det är precis tvärtom. Det är viktigt att påverka ungdomarna tidigt och visa att det inte är skit och att man inte sliter ut sig, säger Benny.

Framtiden tillsammans med Tidbecks

Även för Tidbecks har det varit en utmaning att hitta kompetens, vilket är grunden i att de valde att köpa BH Svets.

– Hela grejen är att vi har jagat kompetens och kunskap. Hur får vi tag i kompetens? Hos BH Svets finns kompetensen vi letade efter, säger Sven-Olov.

Trots att BH Svets numera ägs av Tidbecks så är företaget sig likt. Det har inte skett några förändringar i bolaget, utan innehållet i BH Svets är likadant som innan. Det som är nytt är att företagen kompletterar varandra och byter varor och tjänster med varandra.

– Det här känns helt rätt. Vi tänker på samma sätt och behöver inte bryta arm om saker. Tillsammans blir vi otroligt starka, avslutar Sven-Olov.