Företagsintervju: Bohman & Son
Bohman & Son är ett familjeföretag som sedan 1998 drivs av Fredrik Bohman. Företaget har 9 anställda, 4 målare och 5 butikssäljare. Och så får de givetvis stor hjälp av Fredriks fru Cecilia som varit med under resan.
Från måleri till grossist och importör
När Fredriks farfar grundade företaget var fokus måleri. Det är fortfarande en del av företaget men idag är huvudsysslan badrum, kakel och klinkers. Fredrik har utökat verksamheten och importerar kakel och klinkers från Spanien, Portugal och Italien som han säljer både i butiken och via andra återförsäljare. I deras lokal finns en butik, flera utställningsmontrar och ett stort lager. Dessutom lägger de stort fokus på att hjälpa kunden längst vägen.
- Vi hjälper kunden från start till slutresultat. Vi gör hembesök, hjälper till med val av material, färgsättning, ritar och förmedlar kontakt med hantverkare. Vi tar ansvar för helheten och våra kunder ska känna sig trygga hos oss, berättar Fredrik.
Stabila år trots en orolig omvärld
Coronapandemin har inneburit stora påfrestningar för många företag, men för Bohman & Son har den bidragit till lönsamma år.
- Under pandemin är det många som spenderat mycket tid hemma och det har blivit extra viktigt att man trivs i hemmet. Det har ökat intresset för renovering vilket givetvis har varit gynnsamt för oss, säger Fredrik.
Även kriget i Ukraina har haft stor påverkan på många företag med materialbrist, leveransproblem och prishöjningar, men Bohman & Son har en grundfilosofi som visat sig vara extra fördelaktig.
-Vi har sedan länge haft som mål att all keramik som vi visar i våran badrumsutställning har vi på lager. Du som kund ska kunna handla och få med dig varorna samma dag. Framtiden är såklart mycket osäker även för oss, men vi tror att det är viktigare än någonsin att lagerhålla fler varor för att bättre klara av eventuella materialbrister och leveransproblem längre fram, berättar Fredrik.
Framtiden för Bohman & Son
Fredriks vision är att fortsätta växa inom badrum och utöka sin import och försäljning av kakel och klinkers. Måleridelen kommer att finnas kvar som en del av företaget och är något som de alltid vill vara duktiga på.
- Habo växer och vi vill fortsätta vara en stark, lokal butik för Habo-bor. Visionen är att utveckla vårt återförsäljarnät, samarbeta med fler företag och kunna hjälpa ännu fler kunder i framtiden, säger Fredrik.