JW Kakelsättning
Vi träffar Joacim Wiberg och butiksansvarig Emma Larsson i deras lokal på Fanérgatan 17. När vi kliver innanför dörrarna möts vi av en välorganiserad och inspirerande butik med alltifrån badrumsmöbler och kakel till duschväggar och kranar.
En del av utställningen i butiken.
Från lärling till badrumsentreprenör
När Joacim Wiberg var 16 år fick han sitt första jobb som plattsättare. Det blev starten på en yrkesresa som skulle ta honom från lärling till badrumsentreprenör. Efter gymnasiet fortsatte han på samma bana, men när företaget han jobbade på lade ner stod han utan jobb.
– Jag ringde flera företag, men det var ingen som kunde ta emot mig. Jag fick ta ströjobb genom vänner och bekanta. Många tyckte att jag borde starta eget, så det gjorde jag, berättar Joacim.
År 2005, vid 20 års ålder, föddes JW Kakelsättning. Joacim skötte sina jobb från sin bil utan någon fast lokal, men snart lossnade det. Ett avgörande möte med Bohman & Son gav honom mängder av uppdrag, och snart anställde han två medarbetare.
– Vi körde på tillsammans i tre år. Jag hade ingen lokal, bara bilen, men det funkade. Efter ett tag märkte jag att kunderna ville att jag skulle ta ansvar för hela badrumsrenoveringen, inte bara kaklet. Då växte idén om en egen utställningslokal fram, säger Joacim.
År 2011 stod lokalen på Fanérgatan klar, med både kakel- och möbelutställning. Idag har företaget fem anställda och renoverar cirka tre badrum parallellt varje månad.
En stark Haboanda
JW Kakelsättning är välkänt i Habo med omnejd och de flesta kunderna kommer från Habo, Jönköping, Bankeryd och Mullsjö. Cirka 90 % av alla kunder är privatpersoner.
– Haboborna är väldigt måna om att anlita ett Haboföretag. Det skapar trygghet och stärker lokalsamhället. Att det finns fler företag i Habo som arbetar med badrumsrenovering är bra, konkurrens driver oss att bli bättre, då vill alla företag vara bäst vilket skapar högre kvalitet för kunderna, säger Joacim.
En helhetsupplevelse för kunden och kvalité i fokus
Joacim är tydlig med vad han vill ge sina kunder och det är viktigt att kunderna känner en ”wowkänsla” när de kliver in i badrummet. De flesta projekten handlar om att totalrenovera äldre badrum.
– Vi guidar kunden genom hela processen, både i butiken och hemma hos dem. För 10–15 år sedan valde kunderna kakel på några timmar, idag tar det oftast 8–16 timmar. Det är många val som ska göras, säger Emma som är butikschef.
– Den bästa känslan är när allt klaffar och kundens vision blir verklighet. Då vet man att man har gjort ett riktigt bra jobb. Vi jobbar bara med certifierade leverantörer och har tätskikt och plattor med 10 års garanti. Att hålla hög kvalitet är väldigt viktigt, menar Joacim.
Emma ritar upp ett badrum.
Balans mellan arbete och fritid
Sedan starten har Joacim haft fullt upp och skulle kunna jobba alla dagar i veckan. Men redan från början bestämde han sig för att hålla hårt på sina arbetstider.
– Jag jobbar mellan klockan 7 och 16, aldrig helger. Det är viktigt att jobbet inte tar över livet. Jag vill ha tid till familjen och mina intressen. Dessutom tror jag att man håller passionen för sitt arbete vid liv om man jobbar lagom mycket. Än idag brinner jag för att skapa badrum. Det är oerhört roligt med variationen och att få följa med kunden hela vägen, från första mötet till det färdiga badrummet, säger Joacim.
Framtidens utmaningar
Att hitta rätt kompetens är en av de största utmaningarna för Joacim och hans företag. Men det handlar inte bara om att rekrytera skickliga medarbetare, utan också om att avgöra vilken storlek företaget bör ha för att bevara både kvalitet och arbetsglädje.
– Det är en balansgång. Man vill vara tillräckligt många för att möta efterfrågan, men samtidigt inte växa så mycket att det påverkar det vi står för. Jag är nöjd med var vi är i dag. Jag vill inte växa mer, det viktigaste är att hålla hög kvalitet och samtidigt ha ett liv i balans, avslutar Joacim.