Bygglov, anmälan, tillsyn och detaljplaner, hantering av personuppgifter
Byggnadsnämnden är personuppgiftsansvarig för bygglovsenheten och del av plan- och exploateringsenheten. Det innebär att vi har ansvaret för att dina personuppgifter behandlas lagligt, säkert och i övrigt korrekt. Har du frågor om behandlingen eller vill ha tillgång till dina personuppgifter ska du kontakta den personuppgiftsansvarige eller dataskyddsombudet, se kontaktuppgifter längst ner.
För att kunna handlägga ett ärende behöver vi hantera vissa personuppgifter. Det måste finnas en så kallad rättslig grund för att få använda personuppgifter. De rättsliga grunderna som kan bli aktuella för byggnadsnämndens personuppgiftsbehandlingar är:
- Rättslig förpliktelse
- Uppgift av allmänt intresse eller myndighetsutövning
Habo kommun lyder under offentlighetsprincipen. Det innebär att ansvarig nämnd ska lämna ut handlingar vid begäran, om uppgifterna inte omfattas av sekretess. Normalt sett ska handlingar lämnas ut, men vi gör alltid en sekretessprövning enligt offentlighets- och sekretesslagen. Vi lämnar ut handlingar med stöd av rättslig förpliktelse enligt andra kapitlet i tryckfrihetsförordningen.
Vilka kategorier av personuppgifter som behandlas varierar utifrån vilken typ av ärende det rör sig om. Men i många fall behöver vi följande uppgifter:
- Personnummer/organisationsnummer
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- Telefonnummer
- E-postadress
- Uppgifter om fastighetsägare
- Verksamhetsutövare
Vi behandlar inte fler personuppgifter än nödvändigt. Är du osäker på vad som gäller i ditt ärende kan du höra av sig till oss och fråga.
Söker bygglov eller planändring
När du ansöker om bygglov eller gör en anmälan samlas personuppgifter in för att kunna handlägga och fatta beslut i ärendet. Vilka personuppgifter som är nödvändiga varierar beroende på vilken typ av ärende det handlar om.
I alla ärenden behöver vi exempelvis kontaktuppgifter för att veta vem det är som ansöker och för att kunna kontakta dig. Oftast behöver vi också ditt personnummer för att vara säkra på att du är rätt person. Detsamma gäller i andra typer av ärenden som handläggs vid myndigheten, till exempel när du ansöker om planändring.
Lämnar synpunkter, klagomål eller ställer frågor
Om du lämnar synpunkter och klagomål eller ställer frågor behandlar vi de personuppgifter du lämnar för att kunna administrera ditt ärende och lämna återkoppling till dig. Du kan lämna synpunkter och klagomål anonymt, men då kan du inte få något svar av oss.
Lämnar in en anmälan om olovlig åtgärd
När du lämnar in en anmälan (som inte är anonym) upprättas ett tillsynsärende och din anmälan i sin helhet, inklusive eventuella personuppgifter skickas till den eller de anmälan gäller. Anledningen är att vi enligt förvaltningslagen är skyldiga att kommunicera allt av betydelse för det kommande beslutet med den som är föremål för utredningen (part i ärendet).
Blir anmäld för att ha utfört en olovlig åtgärd
Har vi har fått in en anmälan om att du har utfört en åtgärd som bedöms vara olovlig upprättas ett ärende hos oss. För att kunna kontakta dig hämtas dina personuppgifter ifrån fastighetsregistret. Om du hör av dig till oss kommer vi att spara din mejladress eller telefonnummer för att kunna kommunicera med dig på ett enkelt sätt.
Uppgifter som inte lämnats av den registrerade själv
Byggnadsnämnden kan hämta personuppgifter om folkbokföring och fastighetsägare från fastighetsregistret och kommuninvånarregistret. Vissa personuppgifter kan också behöva användas för administration, uppföljning, statistik och kontroll.
Dina personuppgifter kommer att lämnas ut i samband med att vi skickar ärendets handlingar, yttrande eller beslut till annan nämnd eller styrelse inom kommunen, andra myndigheter, företag eller privatpersoner i den utsträckning det behövs för att handlägga ditt ärende.
Allmänheten har rätt att ta del av dina personuppgifter i de fall de ingår i allmänna handlingar eller information, i enlighet med offentlighetsprincipen som regleras i tryckfrihetsförordningen. Detta gäller inte handlingar som omfattas av sekretess.
Dina personuppgifter kan komma att behandlas av systemleverantörer som nämnden har anlitat i egenskap av personuppgiftsbiträden, vid till exempel support. I dessa fall regleras behandlingen av dina personuppgifter med stöd av ett personuppgiftsbiträdesavtal.
Dina personuppgifter behandlas inom EU och EES.
Dina personuppgifter kommer att sparas av oss till dess att syftet med behandlingen av personuppgifterna är uppfyllt. Om personuppgifterna ingår i en allmän handling krävs gallringsbeslut för att uppgifterna ska kunna gallras. Handlingar som saknar gallringsbeslut bevaras enligt de bestämmelser som finns i arkivlagen. Handlingar av tillfällig och ringa betydelse gallras vid inaktualitet. Vill du veta mer kring vilka gallringsbeslut vi tillämpar kan du kontakta oss.
Nej.
Du är välkommen att kontakta oss om du har frågor. Kontakta bygglovsenheten via e-post bygg@habokommun.se eller telefon 036-442 80 00.
Du kan begära att få tillgång till dina personuppgifter och du har då rätt att kostnadsfritt få information om vilka personuppgifter om dig vi behandlar. Vanligtvis kallas detta ett registerutdrag.
Du har också rätt att:
- Begära rättelse, radering eller begränsning av en behandling av dina personuppgifter. Dessa rättigheter är begränsade. Om dina uppgifter ingår i en allmän handling eller om uppgifterna på annat sätt är nödvändiga för att byggnadsnämnden ska fullgöra sitt uppdrag går det inte att radera dessa.
- Invända mot behandling av dina personuppgifter.
- I vissa fall begära dataportabilitet.
- När som helst återkalla eventuellt samtycke. Om du återkallar ditt samtycke gäller återkallelsen från den dag som återkallelsen skedde.
- Klaga på vår behandling av dina personuppgifter till integritetsmyndigheten.
Har du frågor eller synpunkter på hur vi behandlar dina personuppgifter kan du även kontakta vårt dataskyddsombud via e-post stk-dataskyddsombud@jonkoping.se.
Vill du klaga på vår behandling kan du vända dig till Integritetsskyddsmyndigheten.