Omsorg och stöd, hantering av personuppgifter
Socialnämnden är personuppgiftsansvarig och ansvarar för behandlingen av dina personuppgifter.
Socialnämnden ansvarar för:
- dig med en funktionsvariation.
- dig som är barn eller ungdom och som behöver hjälp och stöd från kommunen
- dig som är nyanländ till Sverige
- dig som är i behov av ekonomiskt stöd och/eller rådgivning
- dig som är utsatt för våld i hemmet
- dig som har en missbruksproblematik
- dig som behöver omsorg och stöd från äldreomsorg och/eller hälso-och sjukvården.
Dina personuppgifter behandlas med stöd av de rättsliga grunderna myndighetsutövning och allmänt intresse. Det utgår från de lagar som styr våra verksamheter:
- hälso- och sjukvårdslagen (HSL),
- socialtjänstlagen (SoL),
- lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS),
- lag med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU)
- lag om vård av missbrukare i vissa fall (LVM)
- lag (2024:79) om placering av barn i skyddat boende.
Vi behandlar ett antal personuppgifter om dig för att kunna svara upp mot våra skyldigheter.
Uppgifter om dig:
- Personnummer
- Namn
- Kontaktuppgifter
- Uppgifter om dig som du lämnat in själv
- Uppgifter som vi samlar in och som är till grund för beslut om insats, till exempel läkarintyg och inkomstuppgifter
- Uppgifter som vi själva upprättar, dels i samband med att beslut om insats fattas, dels löpande dokumentation som förs under insatstiden.
Vi delar också med oss av dina personuppgifter till aktörer som behandlar dina personuppgifter för vår räkning, så kallade personuppgiftsbiträden. Sådana behandlingar regleras med avtal enligt våra instruktioner.
Personuppgiftsbiträden som vi anlitar:
- Pulsen Omsorg AB
- Tunstall AB
Dina personuppgifter omfattas av sekretess och kommer därför inte lämnas ut om förfrågan kommer, såvida du inte lämnat ditt samtycke till att de får lämnas ut.
När vi får en begäran från en annan myndighet som med stöd av lag har rätt att få del av dina uppgifter kommer vi att lämna ut dem.
Dina personuppgifter behandlas inom EU och EES.
Personakter gallras fem år efter senaste anteckning, 12 kap. 1 § SoL. Undantag gäller för:
- Individakter på brukare födda den 5:e, 15:e eller 25:e i månaden bevaras i sin helhet för forskningsändamål. Dessa akter skickas till centralarkivet för slutarkivering fem år efter avslutat ärende, socialtjänstförordningen (2001:937).
- Barn som placerats eller tagits emot i ett hem för vård eller boende, familjehem, stödboende, sådant boende som avses i socialtjänstlagen 5 kap. 7§ tredje stycket, eller annat enskilt hem som inte tillhör någon av föräldrarna eller någon annan som har vårdnaden om barnet. Av rättssäkerhetsskäl och för att ge personer möjlighet att forska i sitt ursprung ska handlingar som kommit in eller upprättats i samband med placering av barn bevaras.
Patientjournaler i hälso- och sjukvården gallras tio år efter senaste anteckning. Undantag gäller för:
- Patientjournaler på patienter födda den 5:e, 15:e eller 25:e i månaden bevaras i sin helhet för forskningsändamål. Dessa akter skickas till centralarkivet för slutarkivering tio år efter avslutat ärende.
Det fattas inga automatiska beslut i socialförvaltningen.
Du är välkommen att kontakta oss om du har frågor eller synpunkter om vår behandling och om du vill utöva dina rättigheter. Du har alltid rätt till:
- Information om hur vi behandlar dina personuppgifter
- Tillgång till (registerutdrag) de personuppgifter som vi har sparade om dig
Under vissa omständigheter har du rätt till:
- Rättelse av dina personuppgifter
- Namn är generellt svårt att rätta då våra uppgifter som regel kommer från Skatteverkets register. För ändring behöver namnbyte enligt Skatteverkets anvisningar ske.
- Radering av dina personuppgifter om det inte strider mot annan lagstiftning.
Du kan även kontakta vårt dataskyddsombud. Om du vill veta mer om vad som gäller särskilt för det olika rättigheterna kan du läsa mer på Integritetsskyddsmyndighetens webbplats.