Frågor och svar om platsvarumärket
Platsvarumärket är summan av de associationer och uppfattningar som finns kring en plats.
Alla platser har ett varumärke oavsett om det finns nedskrivet eller inte. Genom att få ner det på pränt kan vi jobba strategiskt med att attrahera människor till Habo.
Syftet med platsvarumärket är att göra Habo till en attraktiv plats och se till att Habo fortsätter att utvecklas och växa.
Ett platsvarumärke ägs gemensamt av alla som bor och verkar på platsen.
Varumärkesplattformen är ett hjälpmedel som ägs av Habo kommun men som är till för alla som vill stärka attraktiviteten för Habo och få människor att upptäcka vår plats.
Innehållet i plattformen bygger på kunskap som har samlats in via attitydmätningar, omvärldsbevakning, medieanalyser och framförallt genom workshops och dialoger med människor i Habo i olika åldrar.
Platsvarumärkets logotyp och övriga grafiska profil får inte användas som ensam avsändare för ett företags eller en organisations produkt eller tjänst. Däremot kan platsvarumärket Habo användas som en kvalitetsstämpel tillsammans med ett enskilt företags eller en organisations logotyp och grafiska profil.
Platsvarumärkets visuella identitet får inte användas för att marknadsföra politiska partier eller religiösa samfund.