Ägarna Habo Deli.
Daniel Gamlén, ägare och Marcus Westergren, ägare. Fotograf: Jessica Dahlén

Habo Deli

Idén om att starta ett företag hade funnits länge hos de båda ägarna Daniel Gamlén och Marcus Westergren. Men det var först när Habofestivalen på Spinnet hade premiär i år som Habo Deli blev verklighet.

I dagsläget har Habo Deli ingen egen lokal, vi bjuder därför in Daniel och Marcus till kommunhuset. En sak som märks väl under hela intervjun är att det här är ett nystartat företag som vågar drömma stort.

Bakgrund i charkbranschen

Marcus och Daniel har flera saker gemensamt, bland annat har båda en bakgrund som säljare och båda har haft en dröm om att starta eget.

–Jag är ursprungligen från Stockholm men flyttade till Jönköping 2010 och sedan till Habo 2019. Så länge jag kan minnas har jag alltid velat starta ett eget bolag. Men jag har aldrig riktigt vågat och det har inte känts rätt i tiden. Men för 1,5 år sedan började jag jobba på Svensk Charksupport där jag även arbetar idag och där lärde jag känna Daniel, vi insåg tidigt att vi båda hade en önskan om att starta ett företag, säger Marcus.

–Min resa började hos en större charkleverantör där jag arbetade under 12 år. Därefter började jag hos Svensk Charksupport, där jag även arbetar idag. Jag och Marcus lärde känna varandra genom att jag var hans mentor när han började på Svensk Charksupport. Ingen av oss har tidigare drivit något företag, men som Marcus säger så är det något som har lockat oss båda, berättar Daniel.

Från idé till verklighet

I våras fick Daniel ett samtal från Habofestivalen då arrangören trodde att Daniel fortfarande var anställd hos sin dåvarande arbetsgivare, en känd charkleverantör. Arrangören till Habofestivalen ville att Daniel och hans dåvarande arbetsgivare skulle vara på plats på festivalen. Men även om det inte gick så var Daniel snabb med att svara att han ser till att en annan korvleverantör är på plats. Där och då föddes idén om att starta upp Habo Deli.

–Jag kontaktade Marcus och frågade om vi inte skulle starta ett företag och medverka på Habofestivalen. Jag fick ett ja direkt, så på 4 veckor startade vi upp Habo Deli, berättar Daniel.

–Jag blev naturligtvis väldigt glad när Daniel tog kontakt med mig och dessutom har vi hittat en väldigt bra leverantör, SP Chark. Vi får till exempel låna en vagn då vi i nuläget inte har någon butikslokal. Vi är så oerhört tacksamma för all hjälp vi får från SP Chark. Vi ser fram emot att komma igång ordentligt i sommar för vi märker att det finns en efterfrågan. Efter Habofestivalen är det många som har hört av sig och vill köpa mer korv, vilket känns jätteroligt. Just nu tillverkas korvförpackningarna, webbplatsen är under uppbyggnad och produkterna ska fotograferas, säger Marcus.

Namnet Habo Deli

Att välja företagsnamn är inte alltid lätt, det är många saker att tänka på. Men för Habo Deli var det en sak på listan som kändes extra viktig.

–Vi vill bli ett starkt lokalt företag och sätta Habo på Sverigekartan. Därför var det en självklarhet att ha med Habo i företagsnamnet, berättar Marcus.

–Vi ser också fram emot att ta fram namn på de olika korvarna och även där vill vi få in namn som knyter an till Habo. Vem vet, det kanske blir en korvsort vid namn ”Spinnet”, säger Daniel.

Logotype Habo Deli

Utmaningar och konkurrens

Att starta upp och driva företag har sina utmaningar, så även för Habo Deli.

–En utmaning är att synas och få ut nya produkter på marknaden. Det gäller att kunna leverera rätt korv med rätt smak i rätt tid. Har du inget brett sortiment eller några nyheter att komma med så blir du bara en i hyllan. Syns du inte så finns du inte. Sociala medier är därför oerhört viktigt att vara aktiv i, där når vi många potentiella kunder. Till en början vill vi fokusera på att sälja korv till invånare i Habo. Men för att göra det behöver vi förvara korven någonstans mellan leverantören och slutkunden. Speciellt med tanke på att när vi väl beställer från leverantören så blir det ganska stora volymer, menar Marcus.

–En annan utmaning är att vi har en rad olika leverantörer att konkurrera mot. Men vi tycker det är bra, då blir det en boost att bara bli bättre och Habo Delis mål är att komma med nya typer av korvar och slå övriga leverantörer lite på fingrarna, säger Daniel.

Framtiden

När det gäller framtiden så har Habo Deli många idéer och drömmar.

–Vi vill framför allt sälja våra produkter i olika matbutiker, men vi vill också att våra produkter köps in av till exempel restauranger och idrottsföreningar. Eller varför inte lansera Habo Delis charklåda lagom till jul, säger Daniel.

–Vår förhoppning är också att ha en liten butik i Habo. Vi vill även utöka sortimentet med till exempel korvburgare/parisare och något som skulle kännas väldigt bra är att ta fram en korv med extra bra innehåll som är riktad till barn, säger Marcus.

–Vi gillar att drömma stort men vi börjar i liten skala och ser till att göra det riktigt bra. Nu ser vi fram emot sommaren och att få träffa kunder och sälja korv. Vill man köpa korv är man varmt välkommen att kontakta oss via vårt instagramkonto, avslutar Marcus och Daniel.