Holm Digital
Vi träffar en glad och entusiastisk Karin Holm som tar oss med på hennes företagsresa och varför hon brinner lite extra för just tillgänglighet.
Att våga ta steget
Karins resa som egen företagare började år 2020 när hon startade Holm Digital. Ett företag med fokus på digital transformation och tillgänglighet. När Karin valde att bli egenföretagare så tog hon ett stort steg utanför sin trygghetszon, men hon är så glad över att hon vågade.
–Såhär i efterhand känns det fantastiskt att jag vågade ta steget att starta eget, trots att det var en stor förändring. Men när chansen kom så ville jag inte missa den. Min passion för tillgänglighet och digital utveckling har alltid varit stark, framför allt på grund av min egen erfarenhet som mamma till en son med funktionsnedsättning. Att kunna göra världen mer tillgänglig för alla och skapa inkluderande lösningar, är något som ligger mig varmt om hjärtat och något jag vill jobba för, berättar Karin.
Tillgänglighet och inkludering
Holm Digital erbjuder flera tjänster som är grundade i Karins intresse att alla ska kunna använda digitala tjänster.
- Tillgänglighet: Granskar, ger rådgivning och ser till att webbplatser, e-handlar eller appar uppfyller lagkrav och WCAG-standarder. Tillgänglighet handlar om att skapa lika möjligheter för alla.
- Anbud: Tar fram tydliga, relevanta och konkurrenskraftiga anbud.
- Upphandling: Tolkar lagstiftning, ser till att fallgropar undviks och ställer rätt krav på rätt sätt.
- Hållbarhetskrav: Formulerar konkreta och uppföljningsbara hållbarhetskrav och hållbarhetskriterier i upphandlingar.
- Kravspecifikation: Definierar det som ska förbättras eller byggas, på ett strukturerat och användarvänligt sätt.
- SEO (sökmotoroptimering): Optimering av webbplatser vilket förbättrar synligheten på Google och andra sökmotorer samt stärker den digitala närvaron.
- Webbutveckling: Förbättrar webbplatser, appar och e-handelstjänster, oavsett om det handlar om att ta fram något helt nytt eller vidareutveckla det som redan finns.
–Jag hjälper mina kunder att skapa digitala lösningar som inte bara är funktionella utan också inkluderande. Tillgänglighet handlar inte bara om att följa lagar och regler, utan att så många som möjligt ska kunna ta del av innehållet. Tillgänglighet måste planeras in redan från början i projektet. Det handlar till exempel om att ha alt-text på bilder, kontrast mellan text och bakgrund, tydliga formulär, fält med felmeddelande med mera. Det är många aspekter som måste uppfyllas för att göra e-handelstjänsterna tillgängliga, menar Karin.
Kompetensutveckling och trender
Att driva ett företag som erbjuder digitala tjänster innebär att ständigt vara uppdaterad och påläst gällande den digitala världen, lagar och regler och de senaste trenderna.
–Att hålla mig uppdaterad är en stor del av mitt jobb. Därför deltar jag regelbundet i webbinarier, prenumererar på nyhetsbrev och anmäler mig till olika kurser. Lokala nätverksträffar är också bra och viktiga, där hjälper vi varandra, stöttar och ger tips, säger Karin.
Arbeta nära kunderna
Holm Digitals kunder finns över hela Sverige och genom digitala möten blir kundkontakten enkel, något som Karin är väldigt glad för.
–För mig är det viktigt att arbeta nära kunderna. Det handlar om att skapa relationer, långvariga samarbeten och göra det lätt för människor att förstå och ta till sig digitala lösningar, säger Karin.
Vissa kunder har abonnemang som sträcker sig under ett helt år och vissa kunder behöver hjälp vid enstaka tillfällen. Kunderna hittar Holm Digital genom sociala medier, LinkedIn, Facebook, Instagram, Google My Business samt företagets egna webbplats.
–Jag är tacksam över att kunderna hittar till mig genom olika plattformar. Jag får också nya kunder genom samarbeten med andra företag i min bransch. Det är skönt att det inte är någon konkurrens oss emellan utan att man kan dra nytta av och höja varandras olika kompetenser, berättar Karin.
En mer tillgänglig värld i framtiden
Det märks att Karin brinner för sitt arbete med att skapa digitala lösningar som både är funktionella och inkluderande och hon hoppas att det i framtiden kommer vara fler som arbetar med Holm Digital.
– Jag ser gärna att Holm Digital växer, att jag får möjlighet att anställa, särskilt specialister inom tillgänglighet. Jag hoppas också att fler människor förstår vikten av att skapa webbplatser som inte bara ser bra ut utan också fungerar för alla, oavsett deras förutsättningar. Jag hoppas kunna göra världen mer tillgänglig för alla, avslutar Karin.