Strandskydd och strandskyddsdispens
Vissa områden har ett utvidgat skyddsområde och i Habo gäller strandskydd på 200 meter för Alvasjön, Hornsjön, Domneådammen, Risbrodammen, Stråken samt Knipesjön. För Vättern gäller ett utvidgat strandskydd på 300 meter.
Om du vill göra en åtgärd inom strandskyddat område behöver du först en strandsskyddsdispens. Byggnadsnämnden kan besluta om en dispens när det finns ett särskilt skäl och åtgärden inte strider mot strandskyddets syfte.
När en dispens givits för byggnader eller anläggningar inom ett strandskyddat område bör det finnas en fri passage till strandkanten. Passagen är till för allmänheten och för att bevara goda livsvillkor för växt- och djurlivet.
Dessa åtgärder kräver dispens:
- Uppföra nya byggnader både bostadshus och komplementbyggnader som exempelvis attefallshus eller friggebodar.
- Ändra användning av en byggnad
- Gräva eller förbereda för byggnation
- Uppföra anordningar eller anläggningar som försvårar eller hindrar allmänheten att nyttja ett område som är allemansrättsligt tillgängligt
- Anlägga eller ersätta en brygga oavsett om det är en fast brygga eller flytbrygga.
- Uppföra eller ersätta en båtupptagningsanordning så som ramp, släpor eller andra typer.
- Ställa upp en husvagn, husbåt, bastubåt eller liknande om de är stadigvarande förankrade eller förtöjda längre än en normal semesterperiod.
- Åtgärder som väsentligt påverkar livsvillkoren för växter och djur.
När du söker dispens är det viktigt att du redogör för vilka särskilda skäl som du anser dig ha för att få dispens. Som särskilda skäl räknas:
- Att marken redan används, till exempel som etablerad tomtplats, campingplats eller industriområde där området inte längre är allemansrättsligt tillgängligt
- Att platsen är väl avskild från stranden av till exempel en större väg, järnväg eller bebyggelse
- Anläggningar som för sin funktion måste ligga vid vatten och behovet inte kan tillgodoses utanför området
- Utvidgning av pågående verksamhet, till exempel industri eller hamn, som inte kan tillgodoses utanför området
- Att det finns ett angeläget allmänt intresse som tätortsutveckling, infrastruktur, friluftsliv, miljö, natur eller kulturhistoria som inte kan tillgodoses utanför området
- Att området behöver tas i anspråk för att tillgodose ett annat mycket angeläget intresse.
- Området är utpekat som LIS-område av kommunen.
Alla beslut om strandskyddsdispens skickas till Länsstyrelsen som kontrollerar att det finns särskilda skäl för att bevilja en dispens. Länsstyrelsen har då möjlighet att ta in ärendet för prövning vilket innebär att de utreder ärendet vidare. Om det då skulle visa sig att det saknas skäl så upphävs byggnadsnämndens beslut.
Ansökan om strandskyddsdispens gör du via vår e-tjänst ansökan om strandskyddsdispens.
Om du vill lägga i en brygga eller göra någon annan åtgärd i Vättern ska du istället vända dig till Länsstyrelsen som beslutar om dispenser inom statligt skyddade områden. Läs mer på Länsstyrelsens webbplats Dispens från strandskydd.
Dessa åtgärder kräver inte dispens:
- Bygga till en befintlig byggnad som är lagligt uppförd.
- Renovera en befintlig brygga som är lagligt uppförd utan att ändra utseende eller area.
- Ställa upp en husvagn kortare tid än en semesterperiod.
- Uppföra en ekonomibyggnad om det behövs för jordbruket, fisket eller skogsbruket om det för sin funktion måste finnas vidtas inom strandskyddsområdet. För att kunna uppföra ett båthus som en ekonomibyggnad krävs det att du har en fiskeriverksamhet det räcker inte att du har fiskerätt.
Kontakta byggnadsnämnden så vi kan hjälpa till med bedömningen.
Du kan behöva söka bygglov eller göra en anmälan, läs mer på vår webbplats Bygglovshjälpen.
När byggnadsnämnden ger dispens från strandskyddet fattar de samtidigt ett beslut om en så kallad tomtplatsavgränsning, om det inte redan finns. Det är skillnad på fastighetsgräns och tomtplatsavgränsning.
Tomten är det område där markägaren kan hävda en privat zon, där allmänheten inte har rätt att vistas. Utanför tomtplatsen eller hemfridszonen gäller allemansrätten. En tomtplats är inte samma sak som en fastighet och den behöver inte sammanfalla med fastighetsgränser. Men en tomtplats kan inte nå bortom den egna fastighetsgränsen.
Vid en tomtplatsavgränsning för en strandskyddsdispens bör en fri passage lämnas närmast vattnet. I ett beslut om strandskyddsdispens krävs det att det ingår en avgränsning av den tomtplats eller den mark som får användas.
Tomtplatsavgränsningen ska vara markerad på en karta, gärna med en röd linje. Se exempelritningen nedan.
När byggnadsnämnden får vetskap om misstänkt brott mot strandskyddsbestämmelserna har nämnden en skyldighet att agera. Det finns ingen lagstadgad preskriptionstid för rättelse av åtgärder som genomförs utan strandskyddsdispens. Det första steget är att konstatera att åtgärden är gjord, vilket bör göras så snart nämnden fått kännedom om överträdelsen. Efter detta, om en överträdelse gjorts/att någon brutit mot reglerna för strandskydd, startas en utredning.
Den person som har gjort åtgärden kontaktas. Den eller de personer som har gjort åtgärden kan ansöka om dispens i efterhand och i vissa fall kan byggnadsnämnden ge dispens i efterhand, men många gånger medger inte reglerna det och då ska marken återställas.
Om byggnadsnämnden inte kan ge dispens i efterhand och den som gjort åtgärden inte rättar sig fattar byggnadsnämnden ett beslut om föreläggande om rättelse vilket ofta kombineras med ett vite. Det är ett beslut som visar vad som ska rättas till. Om rättelsen inte utförs enligt byggnadsnämndens beslut kan ett vite tas ut. Ett vite är ett bestämt pengabelopp. Den som gjort en olovlig åtgärd slipper betala vite om denne följer beslutet om rättelse. Vitet är normalt högre än kostnaden för att åtgärda den olovlig åtgärden. Byggnadsnämnden kan begära att fler viten tas ut, om den olovlig åtgärden inte rättas.
Vad händer om någon bryter mot reglerna?
Byggnadsnämnden är alltid skyldig att anmäla överträdelser till åklagarmyndigheten. Åklagarmyndigheten kan gå vidare och åtala den ansvarige och därmed avgöra om den otillåtna handlingen är tillräckligt allvarlig för att vara brottslig enligt Brottsbalken. Handläggningen om rättelse sker parallellt hos byggnadsnämnden och även om åtgärden inte anses av domstol att vara ett brott kan det ändå vara en överträdelse som måste rättas till enligt bestämmelserna i miljöbalken. Handläggningarna sker separat, på olika myndigheter och utifrån olika lagrum.