Strandskydd och strandskyddsdispens
Strandskyddet gäller normalt inom 100 meter från strandlinjen, både på land och i vatten. I vissa fall kan det vara större.
Undantag från strandskyddet
Strandskyddet gäller inte:
- vid insjöar som är en hektar eller mindre
- vid vattendrag som är mindre än två meter på bredden
- för insjöar och vattendrag som har anlagts efter den 30 juni 1975.
Obs! Länsstyrelsen kan besluta att strandskydd ändå ska gälla i dessa fall, om området har särskild betydelse för strandskyddets syfte.
Strandskydd i Habo kommun
För vissa sjöar och vattendrag i Habo kommun gäller ett utökat strandskydd:
200 meter från strandlinjen vid:
- Alvasjön
- Hornsjön
- Domneådammen
- Stråken
300 meter från strandlinjen vid:
-
Vättern
Kontakta oss
Välkommen att kontakta byggnadsnämnden så vi kan hjälpa till med bedömningen och ta reda på vad som gäller för just din plats. Kontakta byggnadsnämnden
Åtgärder i Vättern eller i ett naturreservat
Vättern ingår i ett Natura 2000-område och omfattas av statligt skydd. Länsstyrelsen beslutar om dispenser för åtgärder för Natura 2000-områden och inom naturreservat. Det innebär att du ska vända dig direkt till Länsstyrelsen om du vill lägga i en brygga eller göra en annan åtgärd i Vättern. Läs mer på Länsstyrelsens webbplats Dispens från strandskydd.
Om du planerar att bygga, ändra eller utföra någon åtgärd inom ett strandskyddat område behöver du först ansöka om dispens från strandskyddet. Ansök om strandskyddsdispens.
För att byggnadsnämnden ska kunna bevilja en strandskyddsdispens krävs att det finns ett särskilt skäl. När du ansöker om en dispens är det bra att du kan redovisa vilket skäl som skulle kunna vara användbart i ditt ärende.
Skäl för dispens
Dessa skäl finns uppräknade i Miljöbalkens 7 kap. 18 e- g §§.
18 e §
- redan har tagits i anspråk på ett sätt som gör att det saknar betydelse för strandskyddets syften,
- genom en väg, järnväg, bebyggelse, verksamhet eller annan exploatering är väl avskilt från området närmast strandlinjen,
- behövs för en anläggning som för sin funktion måste ligga vid vattnet och behovet inte kan tillgodoses utanför området,
- behövs för att utvidga en pågående verksamhet och utvidgningen inte kan genomföras utanför området,
- behöver tas i anspråk för att tillgodose ett angeläget allmänt intresse som inte kan tillgodoses utanför området, eller
- behöver tas i anspråk för att tillgodose ett annat mycket angeläget intresse.
18 f §
Som särskilda skäl vid prövningen av en fråga om dispens från strandskyddet får det beaktas om dispensen avser en byggnad, anläggning, anordning eller åtgärd som inte är avsedd att tillgodose bostadsändamål, om
- den behövs för en förvärvsverksamhet som har en begränsad påverkan på strandskyddets syften och är avsedd att bedrivas varaktigt i ett område med låg bebyggelsegrad och lågt bebyggelsetryck, och
- det strandnära läget innebär en fördel för byggnadens, anläggningens, anordningens eller åtgärdens funktion som inte kan uppnås utanför det strandskyddade området.
18 g §
Som särskilda skäl vid prövningen av en fråga om upphävande av eller dispens från strandskyddet inom ett område för landsbygdsutveckling i strandnära lägen får det beaktas om ett strandnära läge för en byggnad, verksamhet, anläggning eller åtgärd bidrar till utvecklingen av landsbygden. Om prövningen gäller en dispens för att uppföra enstaka en- eller tvåbostadshus med tillhörande komplementbyggnader och andra åtgärder får det i stället beaktas om huset eller husen avses att uppföras i anslutning till ett befintligt bostadshus.
Dessa åtgärder kräver dispens:
- Uppföra nya byggnader.
- Ändra användning av en byggnad.
- Gräva eller förbereda för byggnation.
- Uppföra anordningar eller anläggningar som försvårar eller hindrar allmänheten att nyttja ett område som är allemansrättsligt tillgängligt.
- Anlägga eller ersätta en brygga oavsett om det är en fast brygga eller flytbrygga.
- Uppföra eller ersätta en båtupptagningsanordning så som ramp, släpor eller andra typer.
- Ställa upp en husvagn, husbåt, bastubåt eller liknande om de är stadigvarande förankrade eller förtöjda längre än en normal semesterperiod.
- Åtgärder som väsentligt påverkar livsvillkoren för växter och djur.
Dessa åtgärder kräver inte dispens:
- Bygga till en befintlig byggnad som är lagligt uppförd. En tillbyggnad kan dock krävas dispens i vissa fall, det beror på storlek och användning.
- Renovera en befintlig brygga som är lagligt uppförd utan att ändra utseende eller area.
- Ställa upp en husvagn kortare tid än en semesterperiod.
- Uppföra en ekonomibyggnad om det behövs för jordbruket, fisket eller skogsbruket om det för sin funktion måste finnas vidtas inom strandskyddsområdet. För att kunna uppföra ett båthus som en ekonomibyggnad krävs det att du har en fiskeriverksamhet, det räcker inte att du har fiskerätt.
- Länsstyrelsen i Jönköpings län har beslutat om att dispens inte behövs för kompletteringsåtgärder till en huvudbyggnad. För att det ska gälla måste:
- Åtgärden göras inom 15 meter från en huvudbyggnad,
- placeras längre ifrån strandlinjen än 25 meter och
- ligga inom en beslutad tomtplats. Beslut om tomtplats görs i samband med en beviljad strandskyddsdispens.
Även om du inte behöver en dispens för ovanstående så kan du behöva söka bygglov eller göra en anmälan, läs mer på sidan Bygglovshjälpen.
Vid ansökan om strandskyddsdispens ska du bifoga en situationsplan. En situationsplan är en ritning som visar fastighetsgränser, befintliga byggnader och omgivningen ovanifrån. Situationsplanen ska vara skalenlig och en skalstock ska finnas.
Som underlag till din situationsplan kan du ladda ner en tomtkarta via länken skapa tomtkarta. Eller använda dig av en avstyckningskarta som du hittar på Lantmäteriets webbplats Min karta | Lantmäteriet.
Situationsplanen bör redovisas i skala 1:400 och ska innehålla:
- Sökt åtgärd, exempelvis ny byggnad ritas ut och mått till fastighetsgräns ska framgå. Gäller ansökan flera åtgärder ska måtten till gräns redovisas för alla byggåtgärder.
- Mått mellan byggnader.
- Nya och befintliga byggnader.
- Tomtplatsavgränsning.
Beroende på vad ansökan avser kan fler handlingar krävas. Dessa handlingar kan krävas om din ansökan avser ändringar av befintliga byggnader, exempelvis om du ska ändra en byggnads användning, då behövs en fasadritning och ibland också en planritning. Ritningarna bör redovisas i skala 1:100.
Tomtplatsavgränsning
När byggnadsnämnden ger dispens från strandskyddet fattar de samtidigt ett beslut om en så kallad tomtplatsavgränsning, om det inte redan finns.
Tomten är det område där markägaren kan hävda en privat zon, där allmänheten inte har rätt att vistas. Utanför tomtplatsen eller hemfridszonen gäller allemansrätten. En tomtplats är inte samma sak som en fastighet och den behöver inte sammanfalla med fastighetsgränser.
Vid en tomtplatsavgränsning för en strandskyddsdispens bör en fri passage lämnas närmast vattnet. I ett beslut om strandskyddsdispens krävs det att det ingår en avgränsning av den tomtplats eller den mark som får användas.
Tomtplatsavgränsningen ska vara markerad på en karta, gärna med en röd linje. Se exempelritningen nedan.
När vi får in en ansökan om dispens gör vi en utredning för att se om något av de särskilda skälen för dispens är uppfyllt.
Om skäl ett (redan ianspråktagen mark) anges, undersöker vi hur länge platsen använts, till exempel med hjälp av gamla flygbilder. Vi kollar också om det finns tidigare dispenser eller byggnader som har uppförts utan tillstånd. Ofta gör vi ett platsbesök för att avgöra hur stor del av fastigheten som redan är privat.
Om något av de andra skälen anges, bedömer vi om byggnationen måste ligga inom strandskyddat område. Vid alla dispensansökningar måste vi väga det privata intresset av att använda marken mot det allmänna intresset av att djur, natur och människor ska ha tillgång till området runt vattnet.
Alla beslut om strandskyddsdispens som fattats av byggnadsnämnden skickas till Länsstyrelsen som kontrollerar att det finns särskilda skäl för att bevilja en dispens. Länsstyrelsen har då möjlighet att ta in ärendet för prövning vilket innebär att de utreder ärendet vidare. Om det då skulle visa sig att det saknas skäl så upphävs byggnadsnämndens beslut.
För handläggningen av ditt ärende tar byggnadsnämnden ut en avgift enligt gällande taxa. En strandskyddsdispens kostar 5 880 kronor. Avgiften gäller oavsett om din ansökan beviljas eller avslås.
En dispens upphör att gälla om åtgärden inte har påbörjats inom två år eller avslutats inom fem år från det att beslutet har vunnit laga kraft. Det är viktigt att notera att även om du beviljas en dispens, kvarstår strandskyddet fortfarande för platsen. Dispensen tillåter endast den specifika åtgärd den beviljas för.
Vad händer om någon bryter mot strandskyddsreglerna?
När byggnadsnämnden får kännedom om ett misstänkt brott mot strandskyddsbestämmelserna är nämnden skyldig att agera och starta en utredning. Det finns ingen preskriptionstid för att rätta till åtgärder som gjorts utan strandskyddsdispens.
Byggnadsnämnden kommer då att kontakta dig som har brutit mot reglerna. I vissa fall kan man ansöka om dispens i efterhand. Det är dock inte alltid reglerna tillåter dispens, och då behöver området återställas till ursprungligt skick. Om dispens inte kan ges, beslutar byggnadsnämnden om ett föreläggande om rättelse, vilket innebär ett beslut om vad som måste åtgärdas.
Föreläggande och vite
Om dispens inte kan ges i efterhand, och den som brutit mot reglerna inte återställer, kan byggnadsnämnden besluta om ett föreläggande om rättelse. Det innebär att ett formellt krav ställs på att åtgärden ska tas bort eller rättas till.
Beslutet kan kombineras med ett vite, ett bestämt belopp som måste betalas om rättelsen inte genomförs. Den som gör en rättelse behöver inte betala något vite. Vitet är vanligtvis högre än kostnaden för att rätta till åtgärden, och nya viten kan beslutas om rättelsen inte sker.
Anmälan till åklagare
Byggnadsnämnden är alltid skyldig att anmäla överträdelser inom strandskyddat område till Åklagarmyndigheten. Det är åklagaren som avgör om händelsen är så allvarlig att den är brottslig enligt brottsbalken. Det här är en separat process som sker parallellt med byggnadsnämndens handläggning.
Det är viktigt att komma ihåg att även om en åtgärd inte bedöms som ett brott i domstol, kan den fortfarande vara en överträdelse enligt miljöbalken och behöva rättas till.