Strandskydd och strandskyddsdispens
När gäller strandskyddet?
Strandskyddet gäller normalt inom 100 meter från strandlinjen, både på land och i vatten. I vissa fall kan det vara utvidgat.
Undantag från strandskyddet
Strandskyddet gäller inte:
- vid insjöar som är en hektar eller mindre
- vid vattendrag som är två meter breda eller smalare
- för insjöar och vattendrag som har anlagts efter den 30 juni 1975
Obs! Länsstyrelsen kan besluta att strandskydd ändå ska gälla i dessa fall, om området har särskild betydelse för strandskyddets syfte.
Utvidgat strandskydd i Habo kommun
I Habo kommun gäller ett utvidgat strandskydd för vissa sjöar och vattendrag:
- 200 meter från strandlinjen vid:
- Alvasjön
- Hornsjön
- Domneådammen
- Risbrodammen
- Stråken
- Knipesjön
- 300 meter från strandlinjen vid:
- Vättern
Vill du göra något inom strandskyddat område?
Om du planerar att bygga, ändra eller utföra någon åtgärd inom ett strandskyddat område, behöver du först ansöka om dispens från strandskyddet. Ansökan om strandskyddsdispens
Byggnadsnämnden kan bevilja dispens om det finns särskilda skäl, och åtgärden inte motverkar syftet med strandskyddet. Alla beslut om strandskyddsdispens skickas till Länsstyrelsen som kontrollerar att det finns särskilda skäl för att bevilja en dispens. Länsstyrelsen har då möjlighet att ta in ärendet för prövning vilket innebär att de utreder ärendet vidare. Om det då skulle visa sig att det saknas skäl så upphävs byggnadsnämndens beslut.
Kontakta oss
Välkommen att kontakta byggnadsnämnden så vi kan hjälpa till med bedömningen och ta reda på vad som gäller för just din plats. Kontakta byggnadsnämnden
Åtgärder i Vättern eller i ett naturreservat
Vättern ingår i ett Natura 2000-område och omfattas av statligt skydd. Om du vill lägga i en brygga eller göra någon annan åtgärd i Vättern ska du istället vända dig till Länsstyrelsen som beslutar om dispenser inom dessa områden. Läs mer på Länsstyrelsens webbplats Dispens från strandskydd. https://www.lansstyrelsen.se/jonkoping/natur-och-landsbygd/aktiviteter-och-atgarder-i-naturen/dispens-fran-strandskydd.html
Dessa åtgärder kräver dispens:
- Uppföra nya byggnader
- Ändra användning av en byggnad
- Gräva eller förbereda för byggnation
- Uppföra anordningar eller anläggningar som försvårar eller hindrar allmänheten att nyttja ett område som är allemansrättsligt tillgängligt
- Anlägga eller ersätta en brygga oavsett om det är en fast brygga eller flytbrygga.
- Uppföra eller ersätta en båtupptagningsanordning så som ramp, släpor eller andra typer
- Ställa upp en husvagn, husbåt, bastubåt eller liknande om de är stadigvarande förankrade eller förtöjda längre än en normal semesterperiod
- Åtgärder som väsentligt påverkar livsvillkoren för växter och djur
För att byggnadsnämnden ska kunna bevilja en strandskyddsdispens krävs att det finns ett särskilt skäl för dispensen. När du ansöker om en dispens är det bra att du som sökanden kan redovisa vilket skäl som skulle kunna vara användbart i ditt ärende.
Dessa skäl finns uppräknade i Miljöbalkens 7 kap. 18 e- g §§.
18 e §
- redan har tagits i anspråk på ett sätt som gör att det saknar betydelse för strandskyddets syften,
- genom en väg, järnväg, bebyggelse, verksamhet eller annan exploatering är väl avskilt från området närmast strandlinjen,
- behövs för en anläggning som för sin funktion måste ligga vid vattnet och behovet inte kan tillgodoses utanför området,
- behövs för att utvidga en pågående verksamhet och utvidgningen inte kan genomföras utanför området,
- behöver tas i anspråk för att tillgodose ett angeläget allmänt intresse som inte kan tillgodoses utanför området, eller
- behöver tas i anspråk för att tillgodose ett annat mycket angeläget intresse.
18 f §
Som särskilda skäl vid prövningen av en fråga om dispens från strandskyddet får det beaktas om dispensen avser en byggnad, anläggning, anordning eller åtgärd som inte är avsedd att tillgodose bostadsändamål, om
- den behövs för en förvärvsverksamhet som har en begränsad påverkan på strandskyddets syften och är avsedd att bedrivas varaktigt i ett område med låg bebyggelsegrad och lågt bebyggelsetryck, och
- det strandnära läget innebär en fördel för byggnadens, anläggningens, anordningens eller åtgärdens funktion som inte kan uppnås utanför det strandskyddade området.
18 g §
Som särskilda skäl vid prövningen av en fråga om upphävande av eller dispens från strandskyddet inom ett område för landsbygdsutveckling i strandnära lägen får det beaktas om ett strandnära läge för en byggnad, verksamhet, anläggning eller åtgärd bidrar till utvecklingen av landsbygden. Om prövningen gäller en dispens för att uppföra enstaka en- eller tvåbostadshus med tillhörande komplementbyggnader och andra åtgärder får det i stället beaktas om huset eller husen avses att uppföras i anslutning till ett befintligt bostadshus.
Dessa åtgärder kräver inte dispens:
- Bygga till en befintlig byggnad som är lagligt uppförd. Kan krävas dispens i vissa fall
- Renovera en befintlig brygga som är lagligt uppförd utan att ändra utseende eller area
- Ställa upp en husvagn kortare tid än en semesterperiod
- Uppföra en ekonomibyggnad om det behövs för jordbruket, fisket eller skogsbruket om det för sin funktion måste finnas vidtas inom strandskyddsområdet. För att kunna uppföra ett båthus som en ekonomibyggnad krävs det att du har en fiskeriverksamhet det räcker inte att du har fiskerätt
- Länsstyrelsen Jönköpings län har beslutat att dispens inte behövs för kompletteringsåtgärder till en huvudbyggnad om de görs inom 15 meter från huvudbyggnaden men inte närmare strandlinjen än 25 meter om det är inom en beslutad tomtplats. Beslut om tomtplats görs i samband med beslut om strandskyddsdispens
Du kan behöva söka bygglov eller göra en anmälan, läs mer på vår webbplats Bygglovshjälpen.
När byggnadsnämnden ger dispens från strandskyddet fattar de samtidigt ett beslut om en så kallad tomtplatsavgränsning, om det inte redan finns. Det är skillnad på fastighetsgräns och tomtplatsavgränsning.
Tomten är det område där markägaren kan hävda en privat zon, där allmänheten inte har rätt att vistas. Utanför tomtplatsen eller hemfridszonen gäller allemansrätten. En tomtplats är inte samma sak som en fastighet och den behöver inte sammanfalla med fastighetsgränser. Men en tomtplats kan inte nå bortom den egna fastighetsgränsen.
Vid en tomtplatsavgränsning för en strandskyddsdispens bör en fri passage lämnas närmast vattnet. I ett beslut om strandskyddsdispens krävs det att det ingår en avgränsning av den tomtplats eller den mark som får användas.
Tomtplatsavgränsningen ska vara markerad på en karta, gärna med en röd linje. Se exempelritningen nedan.
Vad händer om någon bryter mot strandskyddsreglerna?
När byggnadsnämnden får kännedom om ett misstänkt brott mot strandskyddsbestämmelserna är nämnden skyldig att agera. Det finns ingen preskriptionstid för att rätta till åtgärder som gjorts utan strandskyddsdispens.
Utredning startar
Det första steget är att konstatera att en åtgärd har genomförts. Detta bör ske så snart nämnden fått information om den misstänkta överträdelsen. Om det visar sig att reglerna har brutits, startar byggnadsnämnden en utredning.
Då kontaktas den som utfört åtgärden. I vissa fall kan man ansöka om dispens i efterhand. Det är dock inte alltid reglerna tillåter dispens, och då behöver området återställas till ursprungligt skick.
Föreläggande och vite
Om dispens inte kan ges i efterhand, och den som brutit mot reglerna inte rättar sig, kan byggnadsnämnden besluta om ett föreläggande om rättelse. Det innebär att ett formellt krav ställs på att åtgärden ska tas bort eller rättas till.
Beslutet kan kombineras med ett vite – ett bestämt belopp som måste betalas om rättelsen inte genomförs. Den som följer beslutet behöver inte betala något vite. Vitet är vanligtvis högre än kostnaden för att rätta till åtgärden, och nya viten kan beslutas om rättelsen inte sker.
Anmälan till åklagare
Byggnadsnämnden är alltid skyldig att anmäla överträdelser till Åklagarmyndigheten. Det är åklagaren som avgör om händelsen är så allvarlig att den är brottslig enligt brottsbalken. Det här är en separat process som sker parallellt med byggnadsnämndens handläggning.
Det är viktigt att komma ihåg att även om en åtgärd inte bedöms som ett brott i domstol, kan den fortfarande vara en överträdelse enligt miljöbalken och behöva rättas till.