Taxor
Taxa för brandskyddskontroll
Taxan gäller från och med 2023-01-01.
För utförande av brandskyddskontroll enligt 3 kap 4 § Lag (SFS 2003:778)
om skydd mot olyckor samt tillhörande föreskrifter utgår ersättning enligt denna taxa.
1.1 Grundavgift
1.1.1 För inställelse för brandskyddskontroll utgår utgift med 290 kr (exkl. moms) eller 362 kr (inkl. moms)
Innehålla fastigheten komplementbyggnader, vilkas avstånd till småhuset inte överstiger 200 m, så anses kontrollobjektet i dessa tillhöra småhuset.
1.2 Kontrollavgift
1.2.1 För brandskyddskontroll av objekt med tillhörande rökförbindelsekanal eller bikanal i småhus utgår avgift enligt nedan
1.2.2 Första objektet i varje byggnad 290 kr (exkl. moms) eller 362 kr (inkl. moms)
1.2.3 Varje tillkommande objekt utöver första objektet 145 kr (exkl. moms) eller 181 kr (inkl. moms)
1.2.4 Vid utökad kontroll genom temperaturmätning eller läckagemätning debiteras timkostnaden även för mertiden enligt punkt 3.1
1.3 Kontroll av lägenheter i flerbostadshus
I de fall brandskyddskontroll budas och debiteras mot varje enskild
bostadslägenhet gäller avgift enligt 1.1 och 1.2. Utförs
brandskyddskontrollen i flera lägenheter samordnat av en beställare gäller avgift enligt punkt 1.1 och 3.1
2.1 För brandskyddskontroll i byggnader som ej är småhus och/eller där värmepannans effekt överstiger 60 KW samt imkanaler i storkök, utgår ersättning enligt nedan. Detsamma gäller när kontroll utförs i annat fall efter särskilt beslut av kommunen, samt för av kund beställd kontroll med anledning av att man önska ta avställd eldstad i bruk.
2.2 Timersättning utgår med belopp enligt punkt 3.1
2.3 För inställelse för brandskyddskontroll enligt punkt 2. uttas en
avgift per man. 290 kr (exkl. moms) eller 362 kr (inkl. moms)
Avgift för flera utförare får endast uttas om förutsättningarna är sådana att kontrollobjektet kräver detta.
3.1 Timersättning utgår med 579 kr (exkl. moms) eller 724 kr (inkl. moms)
För arbete under ordinarie arbetstid räknas påbörjad kvartstimma som hel kvartstimma. För övertidsarbete räknas påbörjad halvtimma som hel halvtimma.
4.1 Extra inställelse
4.1.1 I de fall aviserad kontroll inte kan utföras på grund av att avbokning ej skett och tillträde inte är möjlig, utgår ersättning med grundavgift enligt 1. För den kontroll som sedan genomförs vid annat tillfälle debiteras enligt nedan:
I de fall ombokning sker till tid då arbete pågår i området, utgår ersättning enligt 1. Om ombokning sker till tid då arbete inte pågår i området, som anges i 2.2 och 2.3. Ersättning enligt 2.2 gäller för tid på plats.
4.1.2 Separat utförd efterkontroll av förelagt åtgärd debiteras med timkostnad enligt 2.2.
4.2 Arbete utom ordinarie arbetstid
För kontroll utom ordinarie arbetstid, orsakat av att objektet inte är
tillgängligt under ordinarie arbetstid, utgår ersättning med pris som anges i 3.1 samt tillägg motsvarande den ökade lönekostnaden motsvarande högst centralt kollektivavtal. För kontroll utom ordinarie arbetstid för objekt under 1.2 och 1.3 utgår ersättning med grundavgift och 150 % av objektspris.
4.3 Speciell teknisk utrustning och förbrukningsmaterial
I angivna priser ingår kostnaden för teknisk utrustning och
förbrukningsmaterial samt för protokollering av brandskyddskontrollen.
4.4 Indexering av taxan
Ersättning för brandskyddskontroll enligt denna taxa revideras årligen med de av centrala parterna Sveriges kommuner och landsting och Skorstensfejarmästarnas riksförbund publicerat sotningsindex. Justering genomförs per den 1 januari respektive år enligt föregående års indextal.
Taxa för sotning/rengöring
Taxan gäller från 2023-01-01.
För utförande av rengöring enligt 3 kap 4 § Lag (SFS 2003:778)
om skydd mot olyckor samt tillhörande föreskrifter utgår ersättning enligt denna taxa.
1.1 Grundavgift
1.1.1 För inställelse för rengöring utgår avgift med 183 kr (exkl. moms) eller 229 kr (inkl. moms)
Inrymmer fastigheten komplementbyggnader, vilkas avstånd till småhuset inte överstiger 200 m, så anses rengöringsobjekten i dessa tillhöra småhuset.
1.2 Rengöringsavgift
För rengöring av objekt med tillhörande rökkanal/kanaler i småhus utgår avgift enligt nedan. I avgiften ingår omhändertagande av de produkter (sot från konvektionsdelarna och rökkanalen) som genereras vid rengöringen. Detta gäller ej för restprodukter (aska) som uppstår vid förbränning av bränsle i eldstaden.
1.2.1 Första objektet i varje byggnad 183 kr (exkl. moms) eller 229 kr (inkl. moms)
1.2.2 Varje tillkommande objekt utöver första objektet 92 kr (exkl. moms) eller 115 kr (inkl. moms)
1.3 Rengöring av objekt i lägenheter i flerbostadshus
I de fall rengöringen budas och debiteras mot varje enskild bostadslägenhet gäller avgift enligt 1,1 och 1.2. Utförs brandskyddskontrollen i flera lägenheter samordnat av en beställare gäller avgift enligt punkt 1.1 och 3.1
1.4 Avvikelser
Om det vid utförandet av rengöring enligt ovan föreligger omständigheter eller sådana avvikelser som medför att tidsåtgången för rengöring avsevärt förlängs, uttas ersättning för rengöring i stället i form av grundavgift enligt 1.1 samt timmersättning enligt 3.1
Om avvikelse enligt ovan uppstår ska ägaren till rengöringsobjektet informeras skriftligt om detta, samt om vilka åtgärder som kan/bör vidtas för att underlätta arbetet.
2.1 För rengöring i byggnader som ej är småhus och/eller där värmepannans effekt överstiger 60 KW samt för rengöring av imkanaler i storkök, utgår ersättning enligt nedan
2.2 Timersättning utgår med belopp enligt 3.1.
2.3 För inställelse för rengöring enligt punkt 2. uttas en avgift per
man. 197 kr (exkl. moms) eller 247 kr (inkl. moms).
Avgift för flera utförare får endast uttas om förutsättningarna är sådana att rengöringsobjektet kräver detta.
3.1 Timersättning utgår med 493 kr (exkl. moms) eller 616 kr (inkl. moms).
För arbete under ordinarie arbetstid räknas påbörjad kvartstimma som hel kvartstimma. För arbete på utanför ordinarie arbetstid räknas påbörjad halvtimma som hel halvtimma. Taxor för 1 beräknas på 93% av timersättning 3.
4.1 Extra inställelse
4.1.1 I de fall aviserad rengöring inte kan utföras på grund av att avbokning ej skett och tillträde inte är möjlig, utgår ersättning med grundavgift enligt 1. För den rengöring som sedan genomförs vid annat tillfälle debiteras enligt nedan:
I de fall ombokning sker till tid då arbete pågår i området, utgår ersättning enligt 1. Om ombokning sker till tid då arbete inte pågår i området, utgår ersättning enligt 2.2 och 2.3.
4.2 Arbete utom ordinarie arbetstid
För rengöring utom ordinarie arbetstid, orsakat av att objektet inte är tillgängligt under ordinarie arbetstid, utgår ersättning med pris som anges i 3.1 samt tillägg för ökad lönekostnad motsvarande högst centralt kollektivavtal. För rengöring utom ordinarie arbetstid för objekt under 1.2 och 1.3 utgår ersättning med grundavgift och 150 % av objektspris.
4.3 Speciell utrustning och förbrukningsmaterial
I angivna priser ingår kostnaden för konventionell teknisk utrustning. För användning av speciell teknisk utrustning exempelvis tvättaggregat samt kemikalier och annat förbrukningsmaterial utgår tilläggsersättning enligt överenskommelse.
Stoftsug anses vara konventionell utrustning.
4.4 Beställt arbete
För annat av kunden beställt arbete inom ramen för den föreskrivna rengöringen enligt LSO uttas ersättning per man och timma enligt pkt 2.
4.5 Indexering av taxan
Ersättning för rengöring enligt denna taxa revideras årligen med de av centrala parterna Sveriges kommuner och regioner och Skorstensfejarmästarnas riksförbund publicerat sotningsindex. Justering genomförs per den 1 januari respektive år enligt föregående års indextal.