Bestämmelser för arbete på väg
- Före arbetets start skall det finnas en granskad TA-plan som är tillåten för användning. Ansökan om detta görs hos Habo kommun i god tid, dock minst 10 arbetsdagar före planerad arbetsstart.
- En granskad TA-plan, som är tillåten för användning, är en principiell överenskommelse mellan väghållningsmyndigheten Habo kommun, och utföraren av ett vägarbete. Utmärkningsansvarig ska se till att TA-planen anpassas efter de faktiska förhållandena på platsen.
- Om en granskad TA-plan, som är tillåten för användning, ändras krävs ny granskning av Habo kommun. Om ändring gäller placering av vägmärken som kräver formella beslut, som hastighetsnedsättning, omkörningsförbud med flera, ska även detta anmälas till Habo kommun, som utfärdat beslutet. Sådana ändringar anmäls via e-post till gata@habokommun.se.
- Trafikanordningsplan skall tydligt visa hur trafiken leds förbi arbetsplatsen och ska även innehålla nödvändiga trafikanordningar och deras placering. Trafikanordningsplanen ska vara anpassad efter verkliga förhållande på platsen.
- TA-planen ska medverka till att skapa en säker och tydlig miljö för både personalen som arbetar på vägen och för samtliga trafikanter, såväl fordonsburna som gående och funktionsnedsatta.
- Granskad TA-plan ska alltid finnas tillgänglig att ta del av på arbetsplatsen.
- För återkommande driftsarbeten kan en generell plan sökas årligen.
- För trafikledning förbi en arbetsplats ska X3 markeringsskärmar för sidohinder användas. Dessa ger en bättre köranvisning för trafikanten, särskilt i mörker, än exempelvis grindar.
- För tvärgående avstängning ska X1 markerings pil eller X2 markeringsskärm för hinder användas. X1 får inte leda över trafiken till ett körfält med mötande trafik. Trafik bör inte heller ledas över spärrområden.
- Längden på en buffertzon ska vara halva ordinarie hastigheten i m + 10 m, det vill säga vid en ordinarie hastighet 40 km/h blir buffertzonen 40/2+10=30 m. I tätorterna kan det vara svårt att skapa tillåten längd på buffertzonen. I dessa fall skall buffertzonen vara så lång som möjligt som de faktiska förhållandena på platsen medger, men längden på buffertzonen får inte understiga 5 meter.
- Vid arbete med skylift på Habo kommuns gator krävs skyddsfordon som avstängning vid alla hastigheter. Inget tungt skydd krävs vid dessa arbeten då verklig hastighet är 60 km/h eller lägre och årsdygnstrafik (ÅDT) är lägre än 4000 fordon. Åtgärder ska vidtas för att hindra anordningen från att välta, glida eller förflyttas oavsiktligt. Personlig fallskyddsutrustning ska användas.
- Allmänt gäller att arbeten i trafikmiljö ska ha avstängningar i nivå motsvarande Trafikverkets krav. De undantag som finns från Trafikverkets krav är listade här ovanför. Den utrustning som används ska ha samma standard som krävs för att få arbeta på Trafikverkets vägar.
- Alla som jobbar med gator och vägar skall ha kompetens motsvarande minst Trafikverkets tidigare gällande krav nivå 1. Detta gäller även praktikanter och feriearbetare
- Förare av fordon och maskiner ska ha kompetens motsvarande minst Trafikverkets tidigare gällande krav nivå 2.
- Utmärkningsansvarig ska ha kompetens motsvarande Trafikverkets tidigare gällande krav nivå 3A. Även BAS- P/BAS-U bör ha denna kompetens.
- Utmärkningsansvarig ska finnas för alla TA-planer, men måste inte fysiskt finnas på plats på arbetsplatsen hela tiden. Om utmärkningsansvarig inte befinner sig på arbetsplatsen ska en tillsynsansvarig utses. Det är dock alltid utmärkningsansvarig som är ytterst ansvarig för att avstängningen är korrekt, tillräcklig och följer gällande krav.
- Antingen tillsynsansvarig eller utmärkningsansvarig ska alltid finns tillgänglig på arbetsplatsen när arbete pågår. Tillsynsansvarig behöver inte ha kompetens motsvarande tidigare gällande krav nivå 3A, men måste som lägst ha kompetens motsvarande minst Trafikverkets tidigare gällande krav nivå 2.
- Giltighetstiden för utbildningarna är densamma som Trafikverket har som krav på sina entreprenörer.
- Samtliga som arbetar ute i trafikmiljö ska bära tillåten varselklädsel som är tydligt märkt och uppfyller kraven enligt EN 471 klass 3. Vid förhållanden som ger dålig sikt, ex dimma, dis och mörker skall även varselbyxa i lägst klass 2 med lågt sittande reflexer användas.
- Vakt ska ha särskild varseljacka med lång ärm och uppfyller kraven enligt EN 471 klass 3. På fram- och baksida skall jackan ha texten ”VAKT” (centrerad.) Texten ska vara skriven med versaler och minst 80 mm hög.
Tekniska förvaltningen använder Trafikverkets kontrollmanual och taxa vid kontroll av vägarbetsplatser. För ytterligare information se Trafikverkets hemsida