Förenklad delgivning
Förenklad delgivning kan ske på två sätt: via e-post eller via brev.
Förenklad delgivning via e-post
Du får beslutet via e-post. Du behöver inte bekräfta att du tagit emot beslutet. I meddelandet anges vilket datum du anses vara delgiven: 14 dagar efter att meddelandet skickades. Från detta datum har du tre veckor på dig att överklaga om du tycker att beslutet är fel.
Förenklad delgivning via brev
Vi skickar beslutet i ett brev till dig. Dagen därpå skickar vi ytterligare ett brev, ett kontrollmeddelande. Du behöver inte bekräfta att du tagit emot beslutet. Däremot måste du kontakta oss direkt om du får ett kontrollmeddelande utan att ha fått beslutet.
I kontrollmeddelandet anges det datum du anses vara delgiven: 14 dagar efter att brevet skickades. Från detta datum har du tre veckor på dig att överklaga om du tycker att beslutet är fel.
Vi använder din senast kända utdelningsadress. Om du är folkbokförd på annan adress och breven kommer i retur, kommer de istället att skickas till din folkbokföringsadress.
Andra metoder för delgivning
Den metod som kallas särskild delgivning med juridisk person fungerar på ett liknande sätt som förenklad delgivning. Även här skickas först själva handlingen och nästa arbetsdag skickas ett kontrollmeddelande.
Breven skickas till den adress som finns registrerad för den juridiska personen.
Den juridiska personen anses delgiven när två veckor har förflutit från det att handlingen skickades.
Delgivning kan även ske med rekommenderat brev som du hämtar ut hos ditt postombud.
Om du delar fastighetsadress med make, maka eller sambo kommer både du och den andra parten att få ett rekommenderat brev. Båda parter behöver hämta ut sin försändelse hos postombudet eftersom brevet är personligt.
Om du inte hämtar ut ditt rekommenderade brev tar vi hjälp av polisen som söker upp dig och överlämnar brevet.