Ansökan

För att göra en ansökan eller behöver du förändra den hjälp du redan har kontaktar du en biståndshandläggare. Ansökan kan göras muntligt eller skriftligt, via personlig kontakt, telefon eller brev.

Innan beslutet fattas kan du få besök av en biståndshandläggare. Tillsammans går ni igenom din situation. Biståndshandläggaren fattar ett beslut som utgår ifrån dina möjligheter, resurser och dina behov.

När beslutet är fattat får du får alltid ett skriftligt beslut. Ibland får du stödet som du ansökt om, ibland inte. Om du inte är nöjd med beslutet kan du överklaga.

När får du besked om beslut? 

Handläggningstiden kan variera utifrån inflödet av ansökningar. Omfattande utredningar kan ta längre tid.

Rambeslut

I Habo kommun tillämpas rambeslut inom hemtjänst. Rambeslut ger dig ett ökat inflytande och större möjligheter att påverka hur stödet sak utformas. Det innebär också en ökad flexibilitet i hemtjänsten.

Du kan kontakta en biståndshandläggare för mer information.

Att överklaga

Om du är missnöjd med ett beslut kan du överklaga. Överklagandet ska ha inkommit senast tre veckor efter att du fått beslutet.

I överklagan talar du om vilket beslut du överklagar, varför du överklagar och hur du vill att beslutet ska vara i stället.

Om du själv inte kan överklaga, och inte heller har någon närstående som kan hjälpa dig, kan du får hjälp av biståndshandläggaren.

Överklagan ska ställas till Förvaltningsrätten men skickas till:

Habo kommun
Socialförvaltningen
Box 212
566 24 Habo