Bygglov – från idé till slutbesked
Det första du behöver göra är att ta reda på om ditt byggprojekt behöver bygglov eller anmälan. Beroende på var du bor någonstans så kan det vara olika regler som gäller. Inom ett område med detaljplan, områdesbestämmelser eller sammanhållen bebyggelse krävs det lov eller anmälan för det mesta. Bor du på landet så finns det vissa lättnader för en- eller tvåbostadshus. Inom strandskyddat område kanske du istället behöver söka en strandskyddsdispens för det du vill göra. Vill du göra en åtgärd nära en slänt, brant eller en ravin så kan du behöva göra en goeteknisk undersökning innan du lämnar in din ansökan. Då det kan vara risk för ras och skred på dessa platser.
Bor du i ett en- eller tvåbostadshus finns det vissa åtgärder som du får göra utan att söka bygglov eller göra en anmälan. För att läsa mer följ länken Bygglovsbefriade åtgärder för en- och tvåbostadshus.
Läs mer vad som gäller för ditt projekt på Bygglovshjälpen.
Ligger din fastighet inom ett område med detaljplan, titta på kartan för gällande detaljplaner.
Vad gäller för strandskyddat område, läs mer om strandskydd.
När du har tagit reda på om ditt projekt kräver bygglov eller bygganmälan så behöver du skicka in en ansökan/anmälan till bygglovsenheten.
För en snabb och smidig handläggning söker du digitalt via våra e-tjänster.
Var hittar jag blanketter för ansökan och anmälan?
Behöver du skicka in din ansökan via post så kontakta bygg@habokommun.se så skickar vi en ansökningsblankett till dig.
Vilka handlingar ska skickas in?
Ansökningsblankett, ifylld och underskriven samt fackmannamässiga ritningar. Kolla vilka som gäller i just byggprojektet som du planerar att genomföra i bygglovshjälpen.
Det är viktigt att alla handlingar som efterfrågas skickas med eftersom det underlättar handläggningen av ärendet. Är ansökan inte komplett gör det att det tar längre tid innan du får besked i ditt ärende.
När ditt ärende har kommit in till oss registreras det med ett diarienummer och lämnas till en handläggare för en första granskning. Du får en bekräftelse på detta genom ett mejl eller sms.
Om vi saknar några handlingar så kommer vi att höra av oss inom 3 veckor från att vi mottagit din ansökan/anmälan. Då skickar vi ett föreläggande om komplettering till dig där det framgår vilka handlingar som du behöver lämna in för att ärendet och vilken tid du har på dig att lämna in handlingarna för att ärendet inte ska avslutas eller avgöras i befintligt skick.
Om du inte inkommer med kompletteringar
Om du inte skickar in samtliga handlingar som behövs för att ansökan ska bli komplett inom svarstiden så kommer vi att avvisa din ansökan eller ta ett beslut utifrån de handlingar som vi har fått in. Om vi avvisar ansökan enligt 9 kap. 22 § PBL tar vi ut en avgift enligt fastställd taxa för vårt arbete.
När vi har fått in alla kompletteringar
Då får du ett meddelande om att ärendet är komplett och våra handläggningstider börjar räkna ner. Vi granskar det du vill göra utifrån detaljplan- eller områdesbestämmelser. Om området saknar den typen av planering så granskas ärendet utifrån översiktsplan och plan- och bygglagen. Om din ansökan gäller ett bygglov som strider mot detaljplan eller ska uppföras utanför detaljplanerat område kommer vi att skicka ut information om din ansökan till dina grannar. Skulle du skicka in nya handlingar efter att vi har satt ett komplettdatum kommer ärendet att få ett nytt komplettdatum. Ärendet räknas som komplett från det datum som du lämnat in den sista handlingen. Du kommer att få den informationen från oss via mejl eller sms.
Du kan återta din ansökan
Du kan återta din ansökan om du inte hinner skicka in kompletteringar i tid eller om du vill skjuta upp ditt projekt. Då ska du meddela oss skriftligt före sista svarsdatum så att vi inte tar beslut om att avvisa din ansökan.
Du skickar meddelandet på samma sätt som när du kompletterar din ansökan, återtar du din ansökan så tar vi ut en avgift för nedlagd tid.
Hur lång tid tar det?
Handläggningstid för ett bygglov är 10 veckor, från det att din ansökan är komplett. En anmälan ska handläggas inom 4 veckor.
Om det är nödvändigt på grund av handläggningen eller utredningen i ärendet får tidsfristen förlängas en gång med högst ytterligare 10 veckor för ansökan eller 4 veckor för anmälan.
Vad kostar det?
Det är svårt att säga exakt vad kostnaden för ditt ärende blir eftersom det är många faktorer som spelar in. Ta gärna del av exempel på vad bygglov och anmälan kostar för att bilda dig en uppfattning.
Byggnadsnämnden ska höra grannar om en ansökan om lov eller förhandsbesked avser en åtgärd som:
- innebär en avvikelse från en detaljplan,
- innebär en avvikelse från områdesbestämmelser,
- ska utföras i ett område som omfattas av områdesbestämmelser och åtgärden inte är reglerad i dem,
- ska utföras i ett område som inte omfattas av en detaljplan eller områdesbestämmelser och åtgärden inte innebär att byggnaden byter färg, fasadbeklädnad eller taktäckningsmaterial och inte heller att byggnadens yttre utseende avsevärt påverkas på annat sätt eller
- ska utföras i ett område som inte omfattas av en detaljplan eller områdesbestämmelser och åtgärden inte innebär att ett en- eller tvåbostadshus kompletteras med en komplementbyggnad eller en liten tillbyggnad.
Ingen underrättelse behövs dock om det är uppenbart att lov inte kan ges.
Underrättelse ska lämnas till:
- de kända sakägare och de kända bostadsrättshavare, hyresgäster och boende som berörs
- de kända organisationer av hyresgäster som har avtal om förhandlingsordning för en berörd fastighet eller, om någon förhandlingsordning inte finns, som är anslutna till en riksorganisation inom vars verksamhetsområde en berörd fastighet är belägen.
Till kända sakägare räknas grannar med gemensam tomtgräns, så kallade rågrannar samt grannar på andra sidan mindre gator och vägar. Det vill säga sådana grannar som är ägare till fastigheter eller innehavare av någon annan särskild rätt än hyresrätt i fastigheter och vilkas rättigheter är inskrivna i fastighetsregistret. Vid underrättelse till grannar ska samtliga lagfarna ägare till en fastighet underrättas, till exempel bägge makarna.
Vanligast är att sakägarna får ta del av de handlingar som lämnats in i ansökan via post och ges möjlighet att yttra sig inom en fastställd tid.
Ett beslut betyder att din ansökan antingen har blivit beviljad, avslagen eller avvisad.
Hur får du ditt beslut?
När beslutet är fattat kommer du att få det skickat till dig via post eller e-post.
Meddelande till grannar
I samband med ett beviljat beslut skickar vi ut ett meddelande med kort information om ditt beslut till din granne. Dina grannar kan då beställa handlingar och ritningar på ditt bygge och lämna synpunkter om de önskar.
Beviljade lov och förhandsbesked publiceras också i Post- och Inrikes Tidningar. Publiceringen kallas kungörelse och syftet är att nå alla som berörs av bygget och ge dem möjlighet att komma in med synpunkter.
Komplicerade ärenden beslutas av nämnden
De flesta beslut fattas av handläggaren själv men vissa ärenden tas upp i byggnadsnämnden, som sammanträder en gång per månad. Det kan till exempel vara större projekt, ärenden där grannar har haft synpunkter på ansökan eller en ansökan om förhandsbesked.
Om ärendet ska till byggnadsnämnden kommunicerar handläggaren detta med dig.
Överklaga ett beslut?
Efter att byggnadsnämnden fattat ett beslut om att bevilja, avslå eller avvisa en ansökan om bygglov, rivningslov eller marklov får beslutet överklagas. Detsamma gäller byggnadsnämndens beslut om förhandsbesked och strandskyddsdispens.
Vissa beslut som fattas under ärendets handläggning får inte överklagas. Det rör sig om beslut om villkorsbesked, förlängd handläggningstid, behovet av kontrollansvarig, särskilt sakkunnig, tekniskt samråd eller slutsamråd. Det går inte heller att överklaga frågor som redan är avgjorda genom detaljplan, områdesbestämmelser eller ett förhandsbesked.
Ett beslut om lov eller förhandsbesked får överklagas av den som beslutet angår om det har gått honom eller henne emot.
De som oftast ingår i överklagandekretsen vid överklagande av bygglov, marklov och förhandsbesked är:
- Sakägare och rågrannar
- Bostadsrättshavare, hyresgäster och boende
- Ideella föreningar.
Du har rätt att överklaga ett beslut om bygglov eller förhandsbesked inom fyra veckor från att det kungjorts i Post- och Inrikes Tidningar eller tre veckor från att du blivit delgiven. Överklagan avgörs i Länsstyrelsen men skickas in till byggnadsnämnden först.
Vad gäller efter beslutet får ”laga kraft”?
Beslut som fattas av byggnadsnämnden får laga kraft när tiden för överklagande löpt ut. Detta innebär att beslut inte längre kan överklagas till högre instans och att beslutet kan verkställas.
Ett beslut om att ge bygglov, rivningslov eller marklov får verkställas fyra veckor efter det att beslutet har kungjorts i Post- och Inrikes Tidningar även om det inte har fått laga kraft.
Att ett beslut får laga kraft innebär att det inte längre kan överklagas till högre instans. Det innebär också att beslutet kan verkställas. Laga kraft uppnås i normalfallet, för beslut som är överklagbara, när tiden för överklagande gått ut och ingen har överklagat beslutet.
Ett överklagbart beslut som har överklagats vinner laga kraft först då sista instans har avgjort målet. Beslut som inte är överklagbara får laga kraft direkt. Överklagbara beslut kan även få laga kraft genom att Mark- och miljööverdomstolen, MÖD, inte ger prövningstillstånd exempelvis när mark- och miljödomstolens, MMD, beslut överklagas.
Även om du har fått ett beviljat bygglov/anmälan där ingen har överklagat betyder det inte att du får börja med ditt byggprojekt. Du måste alltid invänta ett startbesked.
Om ditt ärende kräver ett tekniskt samråd kommer du att få en kallelse till ett sådant möte. Du och den som är kontrollansvarig för projektet ska närvara på mötet. Om den föreslagna tiden inte passar er så ska du kontakta din handläggare. För att vi ska kunna förbereda mötet behöver vi få in efterfrågade handlingar senast 5 dagar innan mötet. Om det saknas handlingar kommer mötet att ställas in och du får höra av dig för att boka in ett nytt möte.
Vid samrådet ska man gå igenom följande:
- arbetets planering och organisation,
- byggherrens förslag till kontrollplan,
- övriga handlingar som byggherren har lämnat in till byggnadsnämnden,
- hur identifieringen av avfall och återanvändbara byggprodukter har gjorts,
- behovet av att byggnadsnämnden gör arbetsplatsbesök,
- behovet av eventuella tillsynsåtgärder,
- behovet av färdigställandeskydd,
- behovet av utstakning,
- byggnadsnämndens behov av ytterligare handlingar inför beslut om kontrollplan eller startbesked, och
- behovet av ytterligare tekniska samråd eller andra sammanträden.
Mötet protokollförs av handläggaren och det är först efter det tekniska samrådet som handläggaren kan besluta om ett startbesked.
När behövs inte ett tekniskt samråd?
Vid enklare åtgärder, där du bedöms kunna uppfylla ditt ansvar utan stöd från en kontrollansvarig behöver vi inte ha ett tekniskt samråd.
När allt är klart för dig att starta ditt byggprojekt får du ett skriftligt startbesked skickat till dig per post eller e-post. Startbeskedet kommer, beroende på din åtgärd, antingen efter det tekniska samrådet, efter att kompletterande tekniska handlingar har skickats in eller direkt tillsammans med bygglovsbeskedet.
Gäller ditt ärende en anmälan så kommer du att få ett startbesked som första beslut.
I startbeskedet bekräftar bygglovsenheten kontrollplanen och att åtgärden du planerar uppfyller kraven i plan- och bygglagen.
Bygg inte utan ett startbesked
Tänk på att vänta in ett skriftligt startbesked innan du sätter igång med ditt projekt. Påbörjar du innan du har fått startbesked kommer ett tillsynsärende startas och du kan behöva betala sanktionsavgifter.
Bygglov, rivningslov och marklov får verkställas först fyra veckor efter det att beslutet har kungjorts i Post- och Inrikes Tidningar. Efter dessa fyra veckor får beslutet verkställas även om det inte har fått laga kraft.
På det tekniska samrådet bestämdes när i processen en handläggare skulle göra ett arbetsplatsbesök. Det är du som ska bygga tillsammans med din kontrollansvariga som ska kalla till ett sådant besök. Kontrollansvarig ska vara närvarande vid arbetsplatsbesöket, men det är bra om även du är med.
Först gör vi en sockelhöjdskontroll på plats efter grovutsättning och innan finutsättning. Då fastställer vi vilken höjd som byggnaderna ska få. Ibland kan det vara bra att du även ber dina grannar att vara med om det är byggnader som ligger nära tomtgräns.
Vid arbetsplatsbesöket kontrollerar byggnadsnämndens handläggare bland annat att:
- kontrollplanen och bygglovet följs,
- den kontrollansvarige är närvarande i föreskriven utsträckning, och
- inget uppenbart strider mot byggreglerna.
Arbetsplatsbesöket liknar mest en revision och kan inte jämföras med de besiktningar som byggnadsnämnden gjorde enligt tidigare lagstiftning. Besöket protokollförs av en handläggare.
Om du har haft ett tekniskt samråd ska vi ha ett slutsamråd när ditt bygge är färdigt. Slutsamrådet hålls på byggarbetsplatsen där du och kontrollansvarig är med. Du ska höra av dig till oss när byggnationen håller på att avslutas. Du bör göra denna anmälan eller begära ett slutbesked i god tid innan byggnationen har färdigställts.
Då får nämnden möjlighet att kalla till slutsamråd om sådant ska ske eller utfärda slutbesked om inget samråd ska ske.
Vid slutsamrådet ska man gå igenom:
- hur kontrollplanen har uppfyllts, hur andra villkor och kompletterande villkor i startbeskedet har följts,
- om avvikelser har gjorts från de krav som gäller för åtgärderna, till exempel bygglovet eller tekniska föreskrifter och egenskapskrav,
- den kontrollansvariges och byggnadsnämndens dokumentation över besök på byggarbetsplatsen,
- den kontrollansvariges utlåtande,
- annan dokumentation över arbetets utförande,
- behov av andra åtgärder, och
- förutsättningarna för ett slutbesked
Ett slutbesked är ett skriftligt intyg på att du får börja använda byggnaden/ anläggningen.
Det krävs slutbesked för alla åtgärder som omfattas av ett startbesked. För att få slutbesked krävs att du som byggherre visar att alla krav som gäller för åtgärden enligt lovet, kontrollplanen, startbeskedet eller beslut om kompletterande villkor är uppfyllda och att byggnadsnämnden inte anser att det finns skäl att ingripa med tillsyn.
Den kontrollansvarige ska ge ett utlåtande till byggherren och byggnadsnämnden inför slutbeskedet. Utlåtandet är tillsammans med de verifikationer och intyg som lämnats in ett viktigt underlag för vår bedömning. Om det finns någon brist i projektet är den kontrollansvarige skyldig att göra en anmärkning om det i sitt utlåtande. Om den kontrollansvariges utlåtande har brister kan byggnadsnämnden besluta att det ska ske en oberoende kontroll av en certifierad sakkunnig. Det är byggherren som ansvarar för att en sådan kontroll kommer till stånd och att ett utlåtande ges in till byggnadsnämnden.
Om kraven för slutbesked inte uppfylls kan vi under vissa förutsättningar ge ett interimistiskt slutbesked i avvaktan på ett slutligt slutbesked. I några fall kan det i startbeskedet stå att det du byggt får tas i bruk innan du får slutbesked till exempel vid fasadändringar eller uppsättande av skyltar.
Tänk på att du aldrig får använda det du har byggt innan du har fått ett slutbesked. Tas ett byggnadsverk helt eller delvis i bruk utan slutbesked eller interimistiskt slutbesked ska byggnadsnämnden besluta om byggsanktionsavgift.
Vi skickar en faktura för beslutet cirka en månad efter beslutet tagits. Om vi tar beslut om interimistiskt slutbesked kommer vi att ta ut en extra avgift för det. Om du drar tillbaka din ansökan, om vi beslutar om ett avslag eller avvisar din ansökan debiteras det utifrån gällande taxa.