Synpunkter och klagomål till socialnämnden, hantering av personuppgifter
Socialnämnden är personuppgiftsansvarig och ansvarar för behandlingen av dina personuppgifter.
Socialnämnden ansvarar för:
- Funktionshinderomsorg
- Hälso- och sjukvård
- Individ- och familjeomsorg
- Äldreomsorg.
Dina personuppgifter behandlas med stöd av den rättsliga grunden allmänt intresse och rättslig förpliktelse. Det utgår från de lagar som styr våra verksamheter:
- 3 kapitlet 3 § fjärde stycket socialtjänstlagen
- 5 kapitlet 3 § SOSFS 2011:9 Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete
- 3 kapitlet 8a § patientsäkerhetslagen
- Hantering av allmän inkommen handling enligt tryckfrihetsförordningen.
Vi behandlar ett antal personuppgifter om dig för att kunna svara upp mot våra skyldigheter.
Uppgifter om dig:
- Namn
- Kontaktuppgifter (adress eller telefonnummer)
- Uppgifter om dig som du lämnat in själv.
Dina personuppgifter omfattas av sekretess och kommer därför inte lämnas ut om förfrågan kommer, såvida du inte lämnat ditt samtycke till att de får lämnas ut.
När vi får en begäran från en annan myndighet som med stöd av lag har rätt att få del av dina uppgifter kommer vi att lämna ut dem.
När vi får en begäran från en annan myndighet som med stöd av lag har rätt att få del av dina uppgifter kommer vi att lämna ut dem såvida uppgifterna inte omfattas av sekretess enligt offentlighets- och sekretesslagen.
Dina personuppgifter behandlas inom EU och EES.
Synpunkter och klagomål bevaras i verksamhetssystemet DF Respons. Synpunkter och klagomål sparas i personakter och patientjournaler om det finns en sådan.
Personakter gallras fem år efter senaste anteckning, 12 kap. 1 § SoL. Undantag gäller för:
- individakter på brukare födda den 5:e, 15:e eller 25:e i månaden bevaras i sin helhet för forskningsändamål. Dessa akter skickas till centralarkivet för slutarkivering fem år efter avslutat ärende, socialtjänstförordningen (2001:937).
- Barn som placerats eller tagits emot i ett hem för vård eller boende, familjehem, stödboende, sådant boende som avses i socialtjänstlagen 5 kap. 7§ tredje stycket, eller annat enskilt hem som inte tillhör någon av föräldrarna eller någon annan som har vårdnaden om barnet. Av rättssäkerhetsskäl och för att ge personer möjlighet att forska i sitt ursprung ska handlingar som kommit in eller upprättats i samband med placering av barn bevaras.
Patientjournaler i hälso- och sjukvården gallras tio år efter senaste anteckning. Undantag gäller för:
- patientjournaler på patienter födda den 5:e, 15:e eller 25:e i månaden bevaras i sin helhet för forskningsändamål. Dessa akter skickas till centralarkivet för slutarkivering tio år efter avslutat ärende.
Det fattas inga automatiska beslut i socialförvaltningen.
Du är välkommen att kontakta oss om du har frågor eller synpunkter om vår behandling och om du vill utöva dina rättigheter. Du har alltid rätt till:
- Information om hur vi behandlar dina personuppgifter
- Tillgång till (registerutdrag) de personuppgifter som vi har sparade om dig.
Under vissa omständigheter har du rätt till:
- Rättelse av dina personuppgifter
- Namn är generellt svårt att rätta då våra uppgifter som regel kommer från Skatteverkets register. För ändring behöver namnbyte enligt Skatteverkets anvisningar ske.
- Radering av dina personuppgifter om det inte strider mot annan lagstiftning.
Du kan även kontakta vårt dataskyddsombud. Om du vill veta mer om vad som gäller särskilt för det olika rättigheterna kan du läsa mer på Integritetsskyddsmyndighetens webbplats.