Utstakning, lägeskontroll och övriga mättekniska tjänster
Alla nya byggnader och större tillbyggnader som kräver bygglov ska stakas ut även om åtgärden inte kräver ett tekniskt samråd. Inom detaljplanerat område kan det också krävas en utstakning för bygglovsbefriade åtgärder så som Attefallshus. Utanför område med detaljplan där byggnaderna läggs längre från fastighetsgräns än 4,5 krävs ingen utstakning då görs istället en lägeskontroll i efterhand. Utstakningen sker oftast i två steg, först görs en grovutstakning innan schaktning. Då markeras byggnadens hörn med träpinnar. Sedan en finutstakning då byggnadernas hörn markeras med några millimeters noggrannhet.
När det är dags för finutstakning ska du kontakta din handläggare så att vi kan komma ut till byggarbetsplatsen för att på plats kontrollera placering och fastställa sockelhöjden. Då träffar du som byggherre även kontrollansvarig, markentreprenör och den som stakat ut byggnaden. Om byggnaden ska placeras nära tomtgräns kan det vara bra om du även ber dina grannar att närvara.
Kommunen anlitar Sweco för mättjänster men du kan använda dig av någon annan med mätteknisk färdighet som sedan får lämna in mätdata på utstakningen. På det tekniska samrådet ska du lämna information om vem som ska sköta utstakningen. Utstakningen beställer du genom e-tjänsten Beställ utsättning av byggnad. Kostnaden för utstakning ingår inte i avgiften för bygglov eller startbesked. Avgiften kommer på en separat faktura.
Byggnadens samtliga hörn ska mätas in på den färdiga grunden. En inmätning ska utföras och mätdata ska levereras skyndsamt efter att grunden är färdigställd. Har leveransen inte skett inom tre veckor från det att grunden är klar kan kommunen utföra en lägeskontroll som du får bekosta.
- Leverans av mätdata ska ske digitalt i PDF-format samt något av följande format, shape-, DXF-, DWG-format eller PXY-fil.
- Alla handlingar ska levereras i SWEREF99, 13 30 i plan och RH2000 i höjd.
- En verifiering att utstakningen är utförd och leveransbeskrivning med uppgifter om fastighetsbeteckning, inmätningsdatum samt kontaktuppgift till utsättaren ska medfölja mätdatafilerna.
Digitala mätdata och leveransbeskrivning skickas via e-post till bygg@habokommun.se.
En lägeskontroll innebär att en inmätning görs för att kontrollera att byggnader är uppförda enligt beviljat lov eller startbesked. Det ska framgå av ditt startbesked om ditt ärende kräver en lägeskontroll.
Vid en lägeskontroll kontrolleras byggnadens, mått, storlek, form och läge i plan och höjd. Det är du som ska bygga som är ytterst ansvarig för att byggnaden placeras på den plats som lovet eller startbeskedet anger. Om byggnaden har placerats fel kan det leda till att byggnadsnämnden inte kan utfärda slutbesked.
Kommunen anlitar Sweco för mättjänster men du kan använda dig av någon annan med mätteknisk färdighet som sedan får lämna in mätdata på lägeskontrollen. Du kan beställa en lägeskontroll via vår e-tjänst beställ utstakning av byggnad.
Leverans av mätdata ska ske digitalt i PDF-format samt något av följande format, shape-, DXF-, DWG-format eller PXY-fil.
Alla handlingar ska levereras i SWEREF99, 13 30 i plan och RH2000 i höjd.
En lägeskontroll ska innehålla:
- Fastighetsbeteckning.
- Diarienummer för det aktuella ärendet.
- En karta som visar:
- fasad- eller grundmått på den nya byggnaden eller byggnadsdelen och avstånd till fastighetsgräns. Använd samma mått som redovisats på den situationsplan eller nybyggnadskarta som har fastställts i beslutet.
- färdig sockelhöjd.
- Datumet som kontrollen utfördes.
- Namn och kontaktuppgifter, telefon och e-postadress, till den som utfört kontrollen.
- Koordinatuppgifter för objektets läge.
- Mätdata i DWG-format.
En lägeskontroll kostar pengar och ingår inte i avgiften för bygglov eller startbesked. Avgiften kommer på en separat faktura. Läs mer under information till dig som ska staka ut.
Om du behöver hjälp att mäta ut din gräns eller är osäker på var tomtgränsen går kan du vända dig till Sweco.