Kommunledningsförvaltningen
Kommunledningsförvaltningen består av fyra enheter, kansli- och kommunikationsenheten, ekonomienheten, HR-enheten och IT-enheten. Kommundirektören är chef för kommunledningsförvaltningen.
Kansli- och kommunikationsenheten
- Vid kansli- och kommunikationsenheten förbereds ärenden som ska behandlas vid sammanträden med kommunstyrelsen och kommunfullmäktige.
- Här registreras alla handlingar som kommer in och som är av betydelse för verksamheten.
- Här finns kommunens centralarkiv, där alla nämndernas handlingar förvaras från 1863 och framåt.
- På enheten arbetar också kommunens kommunikatörer.
- Kansli- och kommunikationsenheten har ansvaret för kommunens telefonväxel och receptionen i kommunhuset.
Ekonomienheten
- Ekonomienheten samordnar budget- och flerårsplanearbetet, upprättar bokslut samt samordnar den löpande ekonomiska uppföljningen.
- Kommunens kravverksamhet
- Medelsförvaltning
HR-enheten
- Löner till kommunens anställda och arvoden till förtroendevalda.
- Pensionsfrågor
- Personalpolitik, arbetsmiljö och hälsa.
IT-enheten
- IT-enheten svarar för inköp, drift, och installation av datorer och servrar med tillbehör, samt för drift av verksamhetssystem och serverpark.
- IT svarar också för helpdesk för kommunens IT-användare .
- Vidare kan IT-enheten bistå förvaltningarna med stöd för verksamhetsutveckling med inriktning på informationssystem, såväl som stöd för projektledning för införande av verksamhetssystem.
Kommunledningsförvaltningen ansvarar även för frågor kring näringsliv, övergripande miljö- och hållbarhetsfrågor och digitalisering. Kommunstyrelsen är politiskt ansvarig för förvaltningen.