Upphandling och inköp
Inköp och upphandling är ett viktigt område för kommunen och det är viktigt med tydlighet och delaktighet både internt och externt. Kommunen strävar efter att det ska vara så lätt som möjligt att göra rätt och uppfylla både lagkrav och riktlinjer som finns för att på så sätt till fullo utnyttja den potential som finns att via inköp och upphandling bidra till kommunens övergripande mål och visioner.
Kommunen hjälper gärna till med hur du som företagare kan dra fördel av upphandlingsreglerna och utöka affärsmöjligheterna. Habo kommun samarbetar med Jönköpings kommun i upphandlingar.
Habo arbetar för att både stora och små företag ska kunna delta i upphandlingar och det är viktigt att nyttja de konkurrensmöjligheter som finns för att utveckla marknaden.
Är du intresserad av att bli leverantör till kommunen kan du enkelt se pågående upphandlingar under länktips.
För att förbereda sig inför en upphandling finns bra information på Upphandlingsmyndigheten samt i dokumentet Habo kommuns anbudsskola.
Det finns möjlighet att prenumerera på annonser gällande kommande upphandlingar. När du ser något område där just du kan bidra begär du ett förfrågningsunderlag direkt i systemet eller tar kontakt med kommunen för ytterligare information.
Kontakta gärna oss vid frågor.
Offentlig upphandling är en process för inköp av varor och tjänster, mm som görs av offentlig sektor. Processen regleras av lagar och regler.
Syftet med reglerna är att säkerställa att myndigheter behandlar alla som vill få affärskontrakt med offentlig sektor lika.
All upphandling ska baseras på en helhetssyn som är till nytta för hela kommunen.
Samtliga regler bygger på fem principer för att gynna konkurrensen på marknaden;
- Icke-diskriminering
- Likabehandling
- Proportionalitet
- Öppenhet
- Ömsesidigt erkännande
Intresset för att använda den offentliga upphandlingen som ett strategiskt verktyg för att nå hållbarhetsmålen ökar. När många aktörer samverkar och drar åt samma håll blir arbetet med att ställa om till fossilfria varor, tjänster och entreprenader dessutom betydligt enklare – och billigare.
Konsumtion och produktion har stor påverkan på den globala och lokala miljön. Offentlig upphandling utgör en stor del av samhällets totala konsumtion och Jönköpings läns kommuner köper årligen varor och tjänster för betydande belopp. Genom att göra miljömässigt hållbara inköp kan vi minska belastningen på miljön betydligt. Miljöanpassade upphandlingar är därför ett viktigt verktyg för att nå hållbar utveckling.
2015 antog FN:s medlemsländer Agenda 2030 med 17 globala mål för att uppnå långsiktigt hållbar utveckling. Målen omfattar social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet. Regeringen har beslutat att Sverige ska vara ledande i genomförandet av Agenda 2030. Exempelvis är ambitionen att Sverige ska vara världens första fossilfria välfärdsland. Sveriges nationella miljöarbete styrs av Generationsmålet och de 16 nationella miljökvalitetsmålen.
Genom att ställa miljökrav i upphandlingar ska Jönköpings läns kommuner bidra till att nå målen och hållbar utveckling. Upphandlingsmyndighetens hållbarhetskrav på basnivå ska användas vid upphandling av varor, tjänster eller entreprenader. Den avancerade kravnivån och spjutspetsnivån bör användas i särskilt miljöpåverkande upphandlingar. Länets kommuner ska främja cirkulär ekonomi i upphandling exempelvis genom att överväga att köpa en tjänst framför en produkt, upphandla begagnade produkter, möjliggöra att befintliga produkter kan repareras eller genom att köpa återvunna produkter.
Genom att ställa miljökrav i upphandlingar ska Habo kommun bidra till att skydda miljön och främja en hållbar utveckling. Vi ska ta ansvar för den miljöpåverkan som uppstår i vårt dagliga arbete och utgå från de resurser vi har och verka för att inte överskrida dessa. Därför ska vi effektivisera vår resursanvändning och vi har satt mål för att främja fossilfria produkter och transporter. Du kan läsa mer i vårt miljöprogram.
Med god dialog och samverkan med leverantörer kan kommunerna ställa förankrade och genomtänkta krav. Detta möjliggör också anpassningar till den lokala marknaden och dess förutsättningar. Vår målsättning är en hållbar miljö inom alla områden och tillsammans kan vi göra skillnad inom alla områden.
Habo kommuns policy och riktlinjer för inköp och upphandling uppdaterades senast av kommunfullmäktige 2019-06-13.
I riktlinjerna behandlas inköpsprocessen, de lagar som styr samt anvisningar inom kommunen. Området är nära förknippat med ekonomisk hushållning och har en stark påverkan på miljömässig- och social hållbarhet, konkurrens, företagande och innovation.
Inköp och upphandling är ett viktigt område för kommunen och det är viktigt med tydlighet och delaktighet både internt och externt. Kommunen strävar efter att det ska vara så lätt som möjligt att göra rätt och uppfylla både lagkrav och riktlinjer som finns för att på så sätt till fullo utnyttja den potential som finns att via inköp och upphandling bidra till kommunens övergripande mål och visioner. Kommunen hjälper gärna till med hur du som företagare också kan dra fördel av upphandlingsreglerna och utöka affärsmöjligheterna.
Beroende på värdet av det som ska köpas in så gäller olika upphandlingsförfaranden som bestämmer hur själva upphandlingen ska gå till.
I Habo kommun har vi riktlinjer för direktupphandling det vill säga inköp som under ett år eller en avtalsperiod är lägre än i lagen fastställt gränsvärde på 700 000 kronor (1 jan 2022). Vid upphandling av varor, tjänster eller entreprenader under denna gräns har kommunen möjlighet att göra en sammanvägd bedömning av anbud så länge man följer de grundläggande principerna om icke-diskriminering, likabehandling, proportionalitet, ömsesidigt erkännande och konkurrens. Konkurrensverket beskriver på ett tydligt sätt innebörden av dessa principer, se länk under länk tips.
För inköp över 25 000 kronor under ett kalender år ska upphandlingen konkurrens utsättas, antingen genom att minst två leverantörer tillfrågas eller genom att upphandlingen annonseras. Överstiger inköpet dessutom 100 000 sek måste det dokumenteras. Om inköpets värde överstiger 700 000 kronor (2022) under avtalstiden ska ett annonserat upphandlingsförfarande styrt av EU direktiv tillämpas.
Varor och tjänster som vi behöver köpa regelbundet upphandlar vi vanligen genom ramavtal. Från ramavtalet kan vi sedan löpande beställa varor och tjänster efter behov.
Om du som leverantör anser att du blivit missgynnad av felaktigheter i en upphandling finns det vissa möjligheter att begära överprövning. Se 20 kap LOU i länktips.
Vi strävar efter en öppen dialog så kontakta oss gärna om du upptäcker något du upplever felaktigt så kan vi om möjligt rätta till det.
För att förenkla och göra hanteringen av anbud mer effektiv bör anbuden lämnas elektroniskt. Vi använder OPIC Tendsign som system för upphandling.
Innan anbudet skickas in får du som anbudsgivare all information om upphandlingen genom systemet. Det kontrolleras även att alla frågor i anbudet blivit besvarade och du får information om eventuella obligatoriska krav som inte uppfyllts.
För att du ska få tillgång till OPIC Tendsign krävs att du loggar in. Användarnamn och lösenord får du genom en enkel registrering. Du får då utan kostnad direkt tillgång till systemet.
I Habo kommuns upphandlingsplan finns det upphandlingar som är planerade under den närmaste tiden.
Vill du ta del av kommunens upphandlingsplan kontakta upphandling@habokommun.se