Synas i trafiken
Reflexer
Reflexer hör inte bara hemma på mörka landsvägar. Även i tätorter är de i högsta grad befogade, trots neonskyltar och gatlyktor. Att använda reflexer är ett enkelt och billigt sätt att synas i mörkret och att minska risken för att råka ut för olycka.
De flesta olyckor med gående sker i tättbebyggda områden med gatubelysning. Gatubelysningen gör att du själv ser, men det innebär inte att du syns. I mörker har människans öga svårt att utskilja kontraster, även på belysta gator. Därför behöver du ha reflexer för att upptäckas av både bilförare och busschaufförer.
Titta över reflexerna och köp nya om det behövs. Reflexer blir nötta med åren och tappar sin förmåga att reflektera. När du köper reflexer, kontrollera att den är SIS-märkt eller CE-märkt.
Var sitter reflexen bäst?
Bäst syns reflexerna om de sitter lågt och är i rörelse. Att placera reflexer långt ner på benet eller på armen är därför bra.
Med en reflex syns du på ungefär 125 meters håll, om du möter en bil med halvljuset på. Utan reflexer syns du inte förrän bilen är 20-30 meter bort. På vintern och vid vått väglag är dessutom bilens bromssträcka oftast 2-4 gånger längre än vid torrt väglag.
Synas som cyklist
Vid cykling i mörker måste cykeln enligt lag förutom belysning även ha reflexer. Vit reflex fram, röd reflex bak och orangegul reflex på sidan.
Synas som mopedist
Reflexer ska vara godkända och återkasta vitt ljus framåt, rött ljus bakåt och orangegult eller vitt åt sidorna. På moped med tramp- eller vevanordning ska pedalerna ha reflexer som återkastar orangegult ljus framåt och bakåt.
Andra trafikanter
Lag om reflexer/reflexanordning finns också för följande trafikantgrupper:
- Rullstol
- Spark
- Traktor
- Hästfordon
- Släpfordon som dras av traktor eller motorredskap.