Vatten och avlopp i Ebbarp, Solberga, Eket och Österlid
Den kommunala vatten- och avloppsanläggningen i Ebbarp, Solberga, Eket och Österlid är färdigbyggd och driftsatt. Det är nu möjligt att koppla på fastigheter.
Anslutning av fastigheter ska göras inom två år. Undantaget de fastigheter som sökt och meddelats dispens.
Pumpstationer och tryckstegringar är byggnader i storleksordningen 3x3 meter. Pumpstationer byggs för att pumpa spillvattnet till reningsverket i Habo tätort. Tryckstegringsstationerna byggs för att höja trycket på dricksvattnet för att klara leveransen till alla fastigheter. Dessa placeras med avstånd till omgivande bebyggelse och ska vara tillgängliga för drift och underhåll.
Ledningssträckningen följer i första hand befintliga vägar, men kan delvis komma att behöva gå över annan mark. Vi har haft som utgångspunkt att det ska bli så få villapumpstationer som möjligt. De fastigheter som ändå sannolikt behöver anslutas till det kommunala nätet med hjälp av en villapumpstation, så kallat LTA (lätt tryckavlopp) är markerade med röd fastighetsgräns i karta Översikt ledningar och pumpstationer sept 2022.
När kommunens del av vatten- och spillvattenledningar är klara och slutbesiktigade kan fastigheter börja anslutas till det kommunala ledningssystemet. Fastighetsägarna kommer att meddelas via brev att en förbindelsepunkt till fastigheten har upprättats. Därefter är det möjligt att koppla på fastigheten. Observera att fastighetsägare själva ansvarar för VA-installationen på den egna fastigheten fram till förbindelsepunkt.
Inkoppling, anslutning till kommunal VA-anläggning är anmälningspliktigt enligt plan- och byggförordningen (PBF) 6 kap. 5§. Fastighetsägare ska därför via kommunens E-tjänst Ansökan om lov anmäla ändring av VA-anläggning innan inkoppling. Utöver information i formuläret för anmälan ska yttre VA-ritningar skickas in. Ritningarna ska ge information om storlek på ledningar, placering och anslutningspunkter (inne på fastigheten). Handläggningstiden är cirka 4 veckor från den dag kompletta handlingar lämnats in. Avgift för handläggning tas ut enligt gällande taxa för bygglovsärenden. Observera att startbesked från bygglovsenheten krävs innan inkoppling.
Anslutning till kommunalt avlopp är tvingande, men anslutning till kommunalt vatten är frivilligt under förutsättning att det enskilda dricksvattnet är godkänt (uppfyller gränsvärdeskrav) enligt Livsmedelsverkets krav på kommunalt dricksvatten (Livsmedelsverket, LIVSFS 2022:12).
Vissa fastigheter kommer behöva anslutas till det kommunala nätet med hjälp av en villapumpstation, så kallat LTA. Dessa är markerade med röd fastighetsgräns i karta Översikt ledningar och pumpstationer sept 2022.
Kostnaden för anläggningsavgiften beror på aktuell va-taxa och beräknas utifrån storlek på tomten, vilka vattentjänster (vatten, spillvatten) som kopplas in samt hur många anslutningar som behövs (till exempel om det finns flera hus på tomten som ska anslutas).
Den 23 november 2023 beslutade kommunfullmäktige om VA-taxan för 2024 vilket innebär en höjning av anläggningsavgiften med 15 %. Avgiften höjs mot bakgrund av rådande konjunktur och ekonomiska läge med högre material- och driftkostnader samt höjda räntor.
Om det finns ytterligare byggnader utöver ett bostadshus/en lägenhet på fastigheten kan anläggningsavgiften bli högre. Detta måste utredas separat i varje enskilt fall då det beror på hur många byggnader som ansluts, hur många anslutningspunkter som behöver upprättas, tomtarea etcetera.
Väl ansluten faktureras fastighetsägare brukningsavgift enligt vid varje tidpunkt gällande taxa.
Fastighetsägare som har ett enskilt avlopp som inte är äldre än 10 år kan få ersättning motsvarande anläggningens värde avräknat på 10 år. Detta innebär exempelvis att en 9 år gammal anläggning kan få ersättning för 10 % av ursprungsvärdet, och för en 5 år gammal anläggning erhålls 50 % av ursprungsvärdet. Värdet ska styrkas med kvitton, fakturor eller liknande.
Precis som fastighetsägare som har ett enskilt avlopp som inte är äldre än 10 år kan fastighetsägare med enskilt vatten få ersättning motsvarande anläggningens värde avräknat på 10 år. Värdet ska styrkas med kvitton, fakturor eller liknande. För att kunna söka ersättning ska fastighetsägaren kunna uppvisa analysresultat för vattenprov (max 3 år gammalt) som uppfyller kvalitetskraven för enskilt vatten.
För tillträde till marken samt för att trygga ledningarnas läge för framtiden avser Habo kommun att teckna överenskommelser om ledningsrätt med berörda fastighetsägare längs hela ledningssträckan.
Överenskommelserna lämnas sedan till Lantmäteriet där en förrättning genomförs med avtalen som grund och ledningsrätterna bildas.
Frågor och svar
Rätten att dra sina ledningar över någon annans mark regleras i en så kallad ledningsrätt. I och med att en ledningsrätt innebär ett intrång i fastighetsägarens äganderätt har fastighetsägaren rätt till ekonomisk kompensation.
I ett ledningsbeslut anges vad ledningshavaren och markägarna har för rättigheter och skyldigheter gentemot varandra.
I huvudsak behandlas följande frågor:
- Vilken typ av ledning
- Vilket utrymme som upplåts inom fastigheterna
- Tillträde till området vid byggande, tillsyn och drift
- Hur marken ska återställas efter arbeten med ledningen
- Andra begränsningar, till exempel förbud mot att uppföra byggnad, plantera träd, schakta eller spränga.
Dessutom beslutas hur stor ersättning den som har rätt att dra ledningen ska betala till markägarna.
Mer information om ledningsrätt bland annat hur en förrättning går till finns på Lantmäteriets webbplats.
Anläggningsavgiften är en engångsavgift. Avgiftens storlek beror på antalet ledningar, hur många hus (lägenheter) som byggs, om det är bostadshus eller industri samt fastighetens storlek.
När kommunens del av vatten- och spillvattenledningarna är klara och slutbesiktigade kan fastigheter börja anslutas till det kommunala ledningssystemet. Information om att förbindelsepunkt har upprättats kommer då att skickas ut till respektive fastighetsägare. Efter att förbindelsepunkt har meddelats kommer fakturering av anläggningsavgift ske.
Betalning av anläggningsavgift regleras enligt § 11 i VA-taxan. Anläggningsavgiften faktureras i sin helhet. Delbetalning kan medges, men förutsätter att banklån nekats. Delbetalning ska ansökas skriftligen och fastighetsägaren ska kunna visa avslag om lån från flera banker.
Om man vill undvika avgiftsskyldighet för dricksvatten måste fastighetsägaren kunna visa att det enskilda vattnet uppfyller samma kvalitetskrav som ställs på kommunalt dricksvatten (Livsmedelsverket, LIVSFS 2022:12). Detta ska meddelas VA-enheten på Habo kommun skriftligen.
Anläggningsavgiften för spillvatten ska betalas. Innan fastigheten får anslutas till det kommunala ledningsnätet ska en blankett om servisanmälan fyllas i och lämnas in till VA-enheten på Habo kommun. Uppföljning av att fastigheten fysiskt kopplas in hanteras av tillsynsmyndigheten som är Miljöförvaltningen i Habo och Mullsjö kommuner.