Allmänna regler för att använda kommunal mark
Kommunens mark består av vägar, gator, grönområden och naturmark. Kommunal mark får inte stängas av för allmänheten eller tas i anspråk utan giltigt tillstånd och erforderlig avstängning.
Om man vill använda kommunal mark för annat än vad den normalt sett är till annat än vad den normalt sett är avsedd att användas till krävs tillstånd för detta.
Observera att samtliga ansökningar ska göras i god tid. Habo kommun har upp till 10 arbetsdagars handläggning från att din ansökan är komplett. Om din ansökan inte är komplett gör det att det tar längre tid innan du får en godkänd TA-plan eller grävtillstånd. Du får inte påbörja ditt arbete förrän du erhållit ett skriftligt godkännande av din ansökan från Habo kommun. Vid nyttjanderättsavtal och ansökan som görs hos polisen gäller inte dessa regler.
- När kommunal mark behöver användas för att genomföra arbeten på privat mark. Det kan till exempel handla om att du vill använda kommunal mark för att tillfälligt lägga material på. Det kan också vara om du behöver köra med maskiner på kommunala gång- och cykelvägar eller grönytor, det vill säga på ytor där man normalt inte ska köra med fordon eller maskiner. Det kan till exempel vara så att du behöver köra på dessa platser för att komma åt baksidan av din tomt.
- Tillstånd för grävning i kommunal mark sök er du via e-tjänsten Ansökan om grävtillstånd/TA-plan.
- Tillstånd för att få sätta upp tillfällig skyltning i samband med vägarbete eller liknande på kommunal mark söker du via e-tjänsten Ansökan om grävtillstånd/TA-plan.
- Permanenta anordningar på kommunal mark får bara uppföras i undantagsfall. Då krävs att det först tecknas ett avtal (ett så kallat nyttjanderättsavtal) med Habo kommun. Kontakta Habo kommuns växel, telefonnummer 036-442 80 00, eller skicka e-post till info@habokommun.se, för mer information.
- Tillstånd för offentlig tillställning, allmän sammankomst eller begagnande av offentlig plats söker du hos polisen.
Det är entreprenören som har det fulla ansvaret för arbetsområdet till dess att Habo kommun har besiktigat och godkänt arbetet.
Det är entreprenörens ansvar att:
- Aktuella lagar och förordningar följs. (Även lokala ordningsföreskrifter)
- Söka övriga tillstånd som eventuellt krävs. (Till exempel miljötillstånd)
- De som utför arbetet har relevant utbildning, Säkerhet på väg respektive utmärkningsansvarig.
- Berörda fastighetsägare och andra intressenter informeras om arbetet i de fall de påverkas.
- Träd och andra växter skyddas under arbetets gång.
- Återfyllning av schakter genomförs i enlighet med instruktionerna i dokumentet ”Prislista och regler för återställning”.
- Beställa återställning av Tekniska förvaltningen, Gata- och parkenheten då arbetet är slutfört. Detta görs via samma e-tjänst där du ansökt om TA-plan/grävtillstånd.
Schakter ska återfyllas och packas av entreprenören. Det slutliga återställningsarbetet, till exempel beläggning, plattsättning och plantering, ska beställas från Habo kommuns gata- och parkenhet. Habo kommun kommer att utföra arbetena på entreprenörens bekostnad. Ansvaret för underhåll och drift övergår inte till Habo kommun förrän ytan är slutgiltigt återställd, och besiktning skett av kommunen.
Då entreprenörens arbete är slutfört ska denne kalla gata- och parkenheten till slutbesiktning.
Entreprenören är ensam ansvarig för de kostnader som uppstår till följd av arbetet. Det gäller både gentemot kommunen och gentemot andra ledningsägare och markägare.