Bostadsanpassnings-bidrag

Du som har funktionsnedsättning kan få bidrag av kommunen för att göra nödvändiga anpassningar i din bostad.

Vem kan få bidrag? 

Du som har bestående funktionsnedsättningar, oavsett ålder. Exempel på bestående funktionsnedsättningar är synnedsättning, rörelsehinder och intellektuell funktionsnedsättning. 

Bidrag lämnas till bostadens fasta funktioner och ska täcka en skälig kostnad för åtgärderna. Det måste finnas en klar koppling mellan funktionsnedsättningen och åtgärderna.

Föräldrar till barn med funktionsnedsättningar, som har gemensam vårdnad men bor på skilda håll, kan i vissa fall få båda bostäderna anpassade. Detta kallas för periodiskt boende.

Det här kan du får bidrag för

Kommunen ger bidrag till anpassning av permanentbostäder för dig med funktionsnedsättning. Bidraget ska användas till sådant som är nödvändigt för ditt dagliga liv i hemmet som exempelvis:

  • förflytta sig i bostaden,
  • sova och vila
  • sköta hygienen,
  • laga mat
  • äta 
  • ta sig in och ut ur bostaden.

Det kan exempelvis handla om åtgärder som:

  • montera en ramp
  • ta bort trösklar
  • installera trapphiss (bygganmälan krävs)
  • stödhandtag

Du kan inte få bidrag om det rör sig om en tillfällig funktionsnedsättning. I övrigt kan du få bidrag för alla typer av funktionsnedsättning som kräver en anpassning av bostaden.

Bidrag lämnas inte för åtgärder som behöver utföras av väsentligen andra orsaker än funktionsnedsättningen, till exempel normalt bostadsunderhåll eller att åtgärda byggnadstekniska brister. Bostadsanpassningsbidrag lämnas inte heller till grundläggande bostadsfunktioner om sådana saknas helt före anpassningen.

Bidrag lämnas till enskild person vare sig du äger bostaden eller innehar den med hyres-eller bostadsrätt. Du som är hyresgäst eller bostadsrättsinnehavare behöver kontakta din hyresvärd eller bostadsrättsförening för att få ett skriftligt medgivande till att åtgärderna du söker bidrag för får utföras. Särskild blankett finns för detta.

Bidragets storlek

Bidragets storlek grundas på den offert som handläggaren tagit in i sin utredning och motsvarar en skälig kostnad för anpassningen.

När du har fått din anpassning utförd är du ägare till den och ansvarar för den. Det går att få bidrag till reparation av tekniskt avancerad utrustning som man fått beviljad med bostadsanpassningsbidrag, exempelvis trapphissar.

Det här gäller om du vill byta bostad

När du byter bostad har du ett ansvar att välja en bostad som inte kräver anpassningsåtgärder. Endast i undantagsfall lämnas bidrag vid köp eller byte av bostad. Du som bygger nytt måste själv se till att den möter dina nuvarande och framtida behov. Om du ska flytta så kontakta gärna oss så kan vi ge dig tips om vad du ska tänka på innan du byter bostad.

Så här ansöker du

Bidrag för bostadsanpassning söker du hos kommunen.

Du skickar in följande handlingar:

  • Ansökan om bostadsanpassningsbidrag 
  • intyg från arbetsterapeut eller annan sakkunnig som styrker behovet av åtgärden.
  • Fullmakt till kommunen för att välja entreprenör och ingå avtal med entreprenören för åtgärden.
  • Ägarmedgivande om det är någon annan fastighetsägare än du själv
  • Planritning - endast vid ansökan om trapphiss

Handläggaren utreder ditt behov och fattar ett beslut enligt Lag (2018:222) om bostadsanpassningsbidrag. Behöver du hjälp med att fylla i din ansökan kan du kontakta kommunens handläggare av bostadsanpassningsbidrag.

Om du får avslag på din ansökan

Om din ansökan inte beviljas får du ett skriftligt beslut med motivering till avslaget. Där står det varför du fått avslag och hur du kan överklaga beslutet.