Habo kommun, översiktsbild.

Habo är årets superkommun 2024

Under Almedalsveckan i Visby delade Dagens Samhälle ut priset för Årets superkommuner 2024. I kategorin ”Städer och stadsnära kommuner” kom Habo på första plats.

Priset har delats ut av Dagens Samhälle sedan 2015 och kommunerna bedöms utifrån 146 olika parametrar och 17 kategorier som ekonomi, skola, omsorg, kultur och fritid, näringsliv och arbetsmarknad.

Tillsammans med Jönköping, Höganäs, Kalmar och Umeå var Habo nominerad till Årets superkommun i kategorin ”Städer och stadsnära kommuner”. I kategorin ingår kommuner med minst 50 000 invånare, varav 40 000 bor i den största tätorten, samt kommuner med minst 25 procent arbetspendling till större stad. Under en prisutdelning under Almedalsveckan utsågs Habo som vinnare.

– Vi var otroligt glada och ödmjuka över att bli nominerade i en av kategorierna för årets superkommun och att nu i ett så starkt startfält vinna kategorin känns helt otroligt roligt, wow, säger Susanne Wahlström, kommunstyrelsens ordförande.

Habo kommuns arbete med Agenda 2030 var bidragande till vinsten. I samband med prisutdelningen skriver Dagens Samhälle:

”Arbetet med Agenda 2030 är ett av områdena där Habo utmärker sig. Inte minst vad gäller materialåtervinning och socioekonomi, med en liten andel invånare med låg ekonomisk standard.”

– Att vara en liten kommun har med sig sina utmaningar men vi försöker leva upp till vår vision – Habo kommun – den hållbara kommunen för hela livet och att få vinna denna kategori gör att det känns som att vi är på rätt väg. Nu återstår bara att ta resten av stegen på resan för att utveckla vår kommun för våra kommuninvånares bästa. Stort tack, säger Susanne Wahlström.