Kommunstyrelsens ordförande Susanne Wahlström (M) och Kristoffer Axell, chef för lokalpolisområde Södra Vätterbygden, undertecknar de gemensamma medborgarlöftena för 2023.

Habo är en av Sveriges tryggaste kommuner

När SKR jämför kommuner i sin rapport, ”Öppna jämförelser Trygghet och säkerhet 2022”, hamnar Habo kommun på 7:e plats av 290 kommuner.

Statistiken och beräkningarna på nationell statistik från Socialstyrelsen, MSB, SCB, Brå och SOS Alarm AB och redovisar det sammanvägda värdet inom följande områden:

• Personskador
  • utvecklade bränder i byggnad
  • anmäld våldsbrott och anmälda stöld- och tillgreppsbrott.

Habos resultat i sammanvägningen är oförändrat från 2020 och 2021 och vi hamnar återigen på en sjunde plats av Sveriges 290 kommuner. Det framkommer också att antalet anmälda stöld- och tillgreppsbrott per 1000 invånare i Habo ligger på 10,4 vilket är det lägsta utfallet i Sverige.

-Som kommun strävar vi efter att vara en trygg kommun och det förebyggande arbetet är en mycket viktig del i detta arbete. Att kommuninvånarna kan känna sig trygga är otroligt viktigt för oss, säger Susanne Wahlström, kommunstyrelsens ordförande.

Susanne fortsätter, - vi värdesätter den goda kommunikation och det goda samarbete vi har med brottsförebyggande rådet, där Polisen, räddningstjänsten och kommunen ingår. En viktig del i denna samverkan är medborgarlöftet samt insatser och åtgärder som vi, tillsammans med Polisen, kommit överens om och som vi hoppas bidrar till ett tryggt samhälle.

Medborgarlöften 2023

Under tisdagen träffades kommunstyrelsens ordförande Susanne Wahlström (M) och Kristoffer Axell, chef för lokalpolisområde Södra Vätterbygden, för att underteckna de gemensamma medborgarlöftena för 2023.

Medborgarlöftet för 2023 innebär att polisen och kommunen tillsammans, utifrån en gemensam lägesbild, ska arbeta för att förebygga brott och öka tryggheten för kommunens invånare.

Medborgarlöftet pekar ut tre fokusområden - droger, skadegörelse och trafik. Varje fokusområde består av aktiviteter, bland annat:

Droger

• Polisen och skolan ska fortsätta sin täta samverkan för att uppmärksamma, förebygga och minska problem relaterade till drogmissbruk och annan ungdomsrelaterad brottslighet.
  • Polisen ska utföra ett hund-sök per termin eller vid behov i grundskolan i syfte att skapa förutsättningar för en drogfri miljö för barn och ungdomar.
  • Kommunen ska jobba förebyggande med kompetensutveckling om risk- och skyddsfaktorer för kommunens personal.
  • Kommunen ska fortsätta sitt aktiva arbete i frågor som rör alkohol, narkotika, doping och tobak.

Skadegörelse

• Polisen och Habo kommun ska utföra orsaksanalyser för att på ett strukturerar sätt kunna identifiera gärningsmönster och gärningspersoner.
  • Habo kommun ska undersöka möjligheterna att sätta upp övervakningskameror på platser i kommunen som är drabbade av skadegörelse.

Trafik

• Polisen ska arbeta med riktade trafikkontroller mot bilburen ungdom.
  • Habo kommun ska aktivt arbeta för meningsfulla aktiviteter för bilburna ungdomar.