Tre män och en kvinna står och håller i en spade med fyra handtag
Från vänster, Per Sandberg, biträdande skolchef, Anders Almfors, barn- och utbildningsnämndens ordförande, Susanne Wahlström, kommunstyrelsens ordförande och Mikael Brink, VD för Brixly som ska ansvara för byggnationen.

Första spadtaget för skola och förskola på Kärnekulla

Politiker, tjänstepersoner och skolbarn samlades på Kärnekulla för att ta det första spadtaget på den nya skolan och förskolan.

Strax efter lunch, med guldspade och trumpetfanfar togs det första spadtaget för den nya skolan och förskolan på Kärnekulla.
Förväntansfulla barn från Alléskolan, som var den skola som byggdes senast i Habo, fick vara med och hjälpa till med att gräva.

Fyra barn står med varsin spade och gräver

- Att få vara med och ta det försa spadtaget för den nya skolan och förskolan på Kärnekulla känns både viktigt och roligt. Det här är startskottet för bygget och för en skola och förskola som kommer ge barnen möjligheter och kunskaper att bli sitt bästa jag, säger Susanne Wahlström, kommunstyrelsens ordförande.

Den nya förskolan planeras att tas i bruk januari 2023 och den nya skolan förväntas stå klar till höstterminen 2023. Läs mer om projektet Kärnekulla.