Gustav Ekö håller i en blomsterbukett.
Gustav Ekö, kökschef Kärnekullaskolan.

Nobelkock på Kärnekullaskolan

Gustav Ekö arbetar till vardags som kökschef på Kärnekullaskolan i Habo. Men under fyra dagar bytte han skolköket mot Stadshuset i Stockholm för att tillsammans med 39 utvalda kockar laga årets nobelmiddag.

Nobelmiddagen är världens mest kända och prestigefyllda middag. Det krävs en enorm förberedelse att laga middag till 1350 personer och det blev därför fyra intensiva dagar för Gustav i Stockholm. Årets nobelmiddag bestod av:

Förrätt: Gulbeta bakad med alger och salt samt en kräm på alger från västkusten.

Huvudrätt: Torskrygg färserad med kungskrabba, serveras med kålrabbirulle, stekt kroppkaka fylld med torsk och kungskrabba samt inlagd lök och svamp.

Efterrätt: Bakad chokladkräm med kompott gjord på lingon från Mockträsk utanför Boden, smaksatt med tjärsirap.

Hur blev du utvald att vara med som kock på årets nobelmiddag?

– Det var min förra chef Gregory Gosse på Hooks Herrgård som rekommenderade mig till Gunnar Eriksson som är kökschef på Stadshuset.

Vad var roligast med uppdraget?

– Det var vetskapen om att det man lagade skulle hamna på kungens tallrik och att maten och menyn varje år är historisk. Det var också fantastiskt att få jobba med alla stjärnkockar.

Vilken var den största utmaningen?

– Det var helt klart att jobba med så hög frekvens och kvalitet under så många timmar. Varje liten detalj var viktig och totalt serverade vi 4050 portioner.

Vilket är ditt finaste minne från nobelhelgen?

– Det var när middagen var över och alla kockar skålade tillsammans och firade.

Från vänster: Susanne Wahlström, kommunstyrelsens ordförande, Lena Bergström, kostchef för Habo kost, Gustav Ekö, kock på Kärnekullaskolan och Åsa Wadling, skolchef i Habo kommun.

Under måndagen överraskades Gustav med medalj och blomsterbukett av Susanne Wahlström, kommunstyrelsens ordförande, Åsa Wadling, skolchef och Lena Bergström, kostchef för Habo kost. Gustav fick också i uppdrag att i början av nästa år sätta ihop en nobelmeny till samtliga grundskoleelever i Habo kommun.

– Jag blev väldigt förvånad och glad över detta. Det känns hedrande och roligt, avslutar Gustav Ekö.