Habo är den näst mest framtidssäkra kommunen i Jönköpings län

WSP:s årliga rapport Regionernas Kamp har kommit och Habo kommun hamnar på en andra plats i rankningen av de mest framtidssäkra och robusta kommunerna i Jönköpings län.

Rapporten rankar robustheten hos Sveriges kommuner utifrån parametrar som arbetsmarknad, tillväxt, klimatarbete, utbildningsnivå och lokal brottslighet. En robust kommun har lättare att hantera förändringar i omvärlden och stå emot kriser.

Habo hamnar bland annat högt i rankningen för trygghet och brottsförebyggande. En parameter där vi sticker ut lite extra bland landets kommuner är utvecklingen av andelen högutbildade i kommunen. Här har vi en stark utveckling trots att vi redan har ett högt utgångsläge.

– Det är mycket glädjande att vi som förhållandevis liten kommun hamnar så högt i rankingen både i länet och i landet. Att i en orolig tid och omvärld ha goda förutsättningar att möta framtiden är positivt för alla invånare och för kommunen. Vi kommer fortsätta arbeta för att fortsatt vara en trygg kommun och utveckla vår välfärd för våra kommuninvånare, säger kommunstyrelsens ordförande Susanne Wahlström.