Flygbild över Habo.

Habo kommun har bäst klimatanpassning i länet

Enligt den senaste kartläggningen som IVL Svenska Miljöinstitutet och Svensk Försäkring har gjort av kommunernas klimatanpassningsarbete hamnar Habo kommun på första plats i Jönköpings län.

Dessutom kammar Habo hem andra platsen inom kategorin inlandskommuner och hamnar som nummer 31 totalt i landet.

Klimatanpassningen är en del av kommunens strategiska hållbarhetsarbete och omfattar många klimatrisker. De viktigaste är skyfall, ras och skred och värmebölja. I kommunen finns en arbetsgrupp för klimatanpassning med representanter från flera förvaltningar som leds av en kommunövergripande klimatanpassningssamordnare. Arbetsgruppens uppdrag är att arbeta systematiskt med klimatanpassning, identifiera riskområden och ta fram handlingsplaner utifrån dessa.

- Det känns fantastiskt att vi hamnar högt i rankingen! Vi har politiskt stöd och engagerade medarbetare i de här frågorna vilket gör att vi kan hålla i detta framgångsrika arbete. Vi har gjort strategiska och operativa insatser inom flera områden som gör att vi är bättre rustade i de utmaningar som vi står inför, säger Anna Lööv, miljö-och hållbarhetsstrateg.

Läs mer om undersökningen på IVL Svenska Miljöinstitutets webbplats