Skylt med texten "Här kan du rösta".

Påverka din vardag – rösta i EU-valet

Den 9 juni är det EU-val i Sverige. Använd din röst för att påverka din vardag som EU-medborgare. För att hantera utmaningarna i omvärlden och för att stå upp för demokratin.

Sverige blev medlemsland i EU 1995 – och sedan dess påverkar de beslut som tas i Europaparlamentet i Bryssel alla oss svenskar. Även om Bryssel kan kännas långt bort från Sverige så tas många beslut inom EU som påverkar oss i Habo. Exempelvis är största delen av Sveriges lagstiftning ett resultat av förhandlingar mellan EU:s medlemsländer. Och EU-rätt står över svensk lagstiftning.

När du röstar i EU-valet påverkar du politiken på en nivå som sträcker sig utanför både Habos och Sveriges gränser. Att rösta är också det bästa sättet att se till att vi Habobor är representerade i olika viktiga EU-beslut. Exempelvis kan det handla om beslut om handel med länder utanför Europa eller regler för stöd till svenskt jordbruk.

EU tar även beslut kring det som kallas fri rörlighet. Det innebär att din röst kan göra det lättare för dig att resa fritt inom Europa, studera eller arbeta i ett annat europeiskt land. Vidare tas många av de beslut som påverkar vår miljö i EU – som regler och lagar för hantering av avfall, utsläpp av farliga ämnen eller rening av luft och vatten.

De stöttar svenska kommuner och regioner på plats i Bryssel

Ulrika Palm och Lotta Dahlerus är två av tre handläggare som jobbar på Sveriges kommuner och regioners (SKR) kontor i Bryssel. Deras fokus är att bevaka och påverka lagförslag från kommissionen så att de blir så bra och relevanta som möjligt för svenska kommuner och regioner.
- En stor del av vår arbetstid går också till att stötta de svenska kommun- och regionpolitiker som är ledamöter i den europeiska regionkommittén. Regionkommittén företräder lokala och regionala myndigheter i EU, och består av folkvalda kommun- och regionpolitiker från alla EU-länder, berättar de.

Vilka delar är viktigast i ert arbete inför EU-valet 2024?

– När det gäller EU-valet så är ett viktigt fokus för oss att informera de kandiderande politikerna om vikten av att ha förståelse för lokala och regionala frågor. Det viktiga är att de blivande EU-parlamentarikerna har kunskap om hur EU:s lagstiftning påverkar kommuner och regioner så att de tar hänsyn till det i sitt kommande arbete som parlamentariker. Det är lika viktigt när det är valår som alla andra år.

Varför ska jag som kommuninvånare rösta i EU-valet?

– Det är lika viktigt att som kommuninvånare att rösta till EU-parlamentet som till Riksdagen, och till kommun- och regionfullmäktige. Som ett av 27 medlemsländer är Sverige en del av EU och av det europeiska samarbetet. EU-parlamentet har stor makt över vilka lagar som tas fram och hur de utformas.

Hur påverkar det som beslutas i EU min vardag i Habo?

– Det som beslutas i EU får stor påverkan på det som händer i kommunen. Mer än hälften av alla beslut som tas i den kommun du bor i är kopplade till EU-lagstiftning. Det är därför mycket viktigt att vara med och påverka redan när lagarna stiftas så att de inte skrivs på ett sätt som inte är bra för svenska kommuner och regioner.

För att sammanfatta: det som händer i EU och de beslut som tas där gör skillnad för dig i din vardag här i Habo. Och framför allt är EU en union som handlar om samarbete och rättvisa och det innebär att din röst även är en del av en fungerande demokrati i hela Europa – och gemensamma lösningar på olika svåra utmaningar. Nu och i framtiden.