Bild där det står "Hållbarhetsveckan 2024"  samt en illustration över ett hållbart samhålle.

Hållbarhetsveckan 2024

För fjärde året i rad arrangerar vi en hållbarhetsvecka under veckan 42. Välkommen att vara med på våra aktiviteter den 14-19 oktober.

I år bjuder vi in våra medarbetare till en dragning om vårt klimatanpassningsarbete och delar ut Hundrapriset tillsammans med kommunens företag.

Den 17 oktober serverar Habo kost mat som visar hur vi arbetar med att minska våra klimatavtryck och stärka den svenska livsmedelsproduktionen. Maten serveras inom äldreomsorgen, restaurang Kärrsliljan, våra förskolor och skolor.

Alla är välkomna på en föreläsning om ”vägen till ett hållbart liv”. Och så upprepar vi förra årets koncept med Återbruksrundan tillsammans med fem av våra lokala återbruksbutiker.

Föreläsning med Göran Christiansson om vägen till ett hållbart liv

Torsdag 17 oktober klockan 18.30 på biblioteket.

Göran Christiansson är toppchefen som övergav tron på tillväxt för att rädda planeten. Han är ingenjör och forskare och trodde länge på teknikens kraft att lösa världens problem. Sen insåg han att det börjar med honom själv och har nu en helt annan berättelse att dela.

Han utgår från sin bok Vägen till ett hållbart liv: krossa livsmyterna och bryter ner de myter om tillväxt och teknik som han en gång följde. Vi får ta del av hans omvälvande resa till att idag jobba uteslutande med hållbarhet, bland annat som ekobonde, nötträdsodlare och föreläsare.

Välkommen till en engagerande föreläsning som hjälper dig att reflektera över din egen roll i skapandet av en hållbar framtid.

Föranmäl dig till:

biblioteket@habokommun.se

Återbruksrundan

Torsdag 17 oktober – lördag 19 oktober

Spela bingo och ta chansen att vinna ett presentkort i någon av våra återbruksbutiker, Erikshjälpen, Bytt blir Nytt, Återbruket Habo, Vildungar eller Jösses Amanda.

Så här går det till

• Hämta din bingobricka i en av butikerna
  • Samla en stämpel från varje butik
  • Lämna in din bricka i valfri återbruksbutik

Fyra personer vinner ett presentkort var på 300 kronor i någon av butikerna. Vinnarna kontaktas via telefon under vecka 43.

Observera att du inte måste handla i butikerna för att delta i tävlingen.

Återbruksrundan genomförs i samarbetet med M.adina Bok & Present i Habo.

Hållbarhetsveckan är en del av klimatveckan som arrangeras av Klimatrådet i Jönköpings län.