Logotyp för årets superkommun 2024.

Habo kan bli årets superkommun 2024

Dagens Samhälle har nu presenterat listan över nominerade till Årets superkommun 2024. Habo är tillsammans med Höganäs, Jönköping, Kalmar och Umeå nominerade i kategorin ”Städer och stadsnära kommuner”.

– Det är väldigt roligt att Habo kommun har blivit nominerade, säger kommunstyrelsens ordförande Susanne Wahlström. Nomineringen kan ses som ett kvitto på att det arbete som vi alla, anställda, politiker, föreningar och civilsamhälle och kommuninvånare, gör för att leva upp till vår vision, ”Den hållbara kommunen för hela livet”.

Dagens Samhälles nominering för Habo kommun lyder:

“Ej att förväxla med Håbo kommun”, är Wikipedias inledande ord om Habo.

Rimligt, förstagångsfinalisten Habo är inte vår mest omtalade kommun. Skriver man in habo.se kommer man till just Håbo, faktiskt. Men: Vätternkommunen med Visingsö i blickfånget har goda egna meriter. Urstarka på återvinning och toppnoteringar för attraktivitet och skola gör att Habo rusar i vår rankning.

I rankingen är det statistiken som avgör. Finalisterna har tagits fram utifrån 146 mätpunkter.

Prisutdelning sker under Almedalsveckan i Visby den 25 juni klockan 18.00.

Här är de nominerade till Årets superkommun 2024 (dagenssamhalle.se)

Mer information om rankingen (dagenssamhalle.se)