Uppdaterad grafisk profil för Habo kommun

Den 31 maj antog kommunstyrelsen en reviderad version av Habo kommuns grafiska profil.

Den uppdaterade versionen innehåller nya färger, grafiska element och en justerad logotyp. Den största förändringen är att den blå vågen som länge kännetecknat kommunikationen från Habo kommun nu har bytts ut mot en grön våg. Vi har velat behålla vågen i sin form som symboliserar närheten till Vättern, men samtidigt vill få vi en mer enhetlig profil och därför har vågen blivit grön för att bättre harmoniera med kommunens logotyp, samt även för att för att särskilja sig mer mot andra Vätterkommuner som många har blått i sina profiler. Grön associeras ofta till hållbarhet och natur, vilket stämmer med kommunens vision ”den hållbara kommunen för hela livet”. Den nya vågen kan förekomma i flera storlekar, antingen bara i botten som tidigare, men den går också att göra större så att text kan placeras i vågen.

Den gröna färgen i logotypen är nu något mörkare än tidigare. Det är för att den tidigare färgen inte uppfyllde lagkravet på tillgänglighet när det gäller kontraster.

Grafisk profil för Habo kommun